Tedestrand coaching AB

"Jorden är platt"!! Dumhet trivs i sällskap!

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 09:39 CEST

Arbetet med att förnya missbruksvården och psykvården fortsätter. Jag hävdar i sten att det inte är möjligt att lösa komplicerade problem utan en överblick.

En överblick är en karta, en ritning eller liknande. IKEA-möbler som ska sättas ihop har en medföljande beskrivning över alla delar och i vilken ordning de ska sättas ihop. I naturen, i vårt eget och allt livs DNA finns en liknande karta som den för IKEA-möblerna, som har koll på alla delar som ex. människan består av - och i vilken ordning allt detta ska sättas ihop. Komplexitet KRÄVER detta! ALL komplexitet som ska ordnas!

Det här är en naturlag. Det här gäller givetvis allt som är komplicerat och ska sättas ihop eller återskapas. Tar vi det mänskliga psyket så är det något av det mest komplexa i universum. Om man nu tänker att det skulle vara undantaget denna naturlag som säger att all komplicerad verksamhet måste ha en överblick först innan det sätts ihop, om man nu tänker så? Finns det någon som kan visa mig hur det kan vara på det sättet? Någon sakkunnig måste kunna förklara skälet till detta undantag från naturlagarna?

Hur kan det i så fall komma sig att detta undantag från naturlagarna skulle gälla enbart för vårt psyke? Det är fullständigt tokigt, trots denna tokighet så resonerar professorer, psykologer och andra sakkunniga utifrån denna illusion och gräver sig djupare och djupare ner i avgrunden, längre och längre fån den verkliga lösningen.

Vad kan det bero på? Sannolikt för att ingen har lyckats skapa en karta. Ingen av dessa sakkunniga har kunnat tänka tanken, och det är självklart eftersom vi har lärt oss att det inte är möjligt!!. Men nu är jag ingen sakkunnig, jag är den som lyckats tillbringa den tid som krävs för att kunna göra en avbild av den "psykologiska skogen", jag är också den som lyckats printa ut denna avbild så att alla kan använda den.

Av dessa skäl, att man tror att det är omöjligt att skapa en överblick, av det skälet försöker man på alla desperata sätt som finns överbrygga denna naturlag med olika teorier som inte kan fungera. Kunskap som består av enorma mängder information utan något som binder denna kunskap samman kommer aldrig att kunna användas utan att vara kontraproduktiv.

Så att man är professor eller psykolog exempelvis innebär inte att man tänker logiskt, klokt eller på ett sätt som gynnar de som behöver hjälp. Nej, det är precis tvärtom i detta fall.

Som så många andra genom tiden i andra frågor är man fast i de mönster som skapats genom tiden. När den som upptäckte att jorden är rund försökte förklara detta stötte denna person på patrull. Ingen kunde ta emot den informationen eftersom föreställningen att jorden är platt var så ohyggligt stark. Om det var verkligheten eller sanningen spelade ingen roll eftersom vårt tänkande fungerar på detta kan tyckas tokiga och banala sätt.

Ska vi nå bortom död och lidande måste vi först acceptera det jag säger!

Kartan finns idag, den väntar på att professorer, doktorer, psykologer, psykiatriker, psykoterapeuter och andra sakkunniga ska släppa greppet om den kontraproduktiva illusion man fortsätter att administrera.

Hur ska jag förklara detta enkla ännu enklare? så att sakkunniga kan släppa greppet om den komplexitet som gör situationen värre och värre? Skälet till att jag kan förklara detta överhuvudtaget är ju pga. av att jag skapat denna karta! Om jag inte skapat kartan skulle inte jag heller kunnat tänka tanken! Vakna!!

Hur tänker du?

Detta feltänk som råder bland i princip varenda sakkunnig och givetvis de flesta andra eftersom principen "platt jord" även gäller i detta fall, får mig att tänka på ett uttalande från en man vid namn Gregory Bateson.

"Dumhet trivs i sällskap"

Kanske kan det upplevas provocerande det jag uttrycker. Människor dör dagligen av missbruk och psykiska problem, så om nu någon känner sig trampad på fötterna, så rekommenderar jag att man lyfter blicken och tar fram sin ödmjukhet och medkänsla inför det lidande och den död som skapat och skapas dagligens pga. detta fasthållande. Släpp greppet om denna dödliga illusion, ta in det självklara jag beskriver.

Anders Tedestrand

TEDESTRAND-METODEN - Visuell samtalsterapi och coaching