Nicotext

Josef Frank – de okända akvarellerna

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2016 08:57 CET

Josef Frank – de okända akvarellerna

– En personlig berättelse om en av Sveriges mest omtyckta formgivare

Titel: Josef Frank – de okända akvarellerna

ISBN: 978-91-87397-32-5
Textförfattare: Ulrica von Schwerin Sievert
Bildredaktör: Anna Sievert
Utgivningsdatum: maj 2016
Förlag: Nicotext
Capris: 299 kronor
Köpställe: Millesgården, Svenskt Tenn, välsorterade bokhandlare

Jakten på de okända akvarellerna

I maj 2016 lanserar Nicotext konstboken "Josef Frank – de okända akvarellerna". Boken släpps i samband med en utställning på Millesgården i Stockholm, Josef Frank – Möbler, mönster och måleri, där ett urval av akvarellerna kommer att visas för första gången.

Många känner till den österrikiske arkitekten och formgivaren Josef Frank (1885–1966). Hans klassiska möbler, lampor och färgstarka mönster är stående inslag i inredningstidningarnas reportage och fortsätter att utsmycka människors hem i Sverige och i andra länder.

Däremot är det få som vet att Josef Frank även målade akvareller. Då och då har någon enstaka dykt upp på auktion eller omnämnts i någon av de många böcker som finns om den omtyckte designern, men det är allt. Så när konstvetaren Anna Sievert av en slump får se en mapp med ett 40-tal Josef Frankakvareller hemma hos sina svärföräldrar väcks hennes nyfikenhet samt idén om en utställning.

Hon kontaktar Svenskt Tenns intendent Per Ahldén, och även han blir förvånad över att det verkar finnas så många. Han uppmuntrar Anna att kartlägga akvarellerna samt att sammanställa materialet i en bok. Annas svägerska Ulrica von Schwerin Sievert får i uppdrag att skriva boken.

Efter flera års efterforskningar har de lyckats kartlägga över 400 akvareller. De flesta är målade under 1950- och 1960-talen med motiv som vidsträckta landskap, stadsmotiv från Stockholm och London, samt stilleben med blommor som har tydliga likheter med Josef Franks välbekanta botaniska tygmönster.

I boken ges en personlig berättelse om varför Josef Frank målade, var och med vem. Illustrerad med hans vackra akvareller samt tidigare opublicerade fotografier, föremål och brev framträder en bild av personen och konstnären Josef Frank. En högt aktad arkitekt och designer, men även en man som ifrågasatts, och som tvingats fly sitt hem- land. En man med brustna drömmar som genomlidit två världskrig och som förlorat nära anhöriga i nazismens dödsläger. En man omgiven av en krets lojala vänner, som uppmuntrade honom i svåra stunder och som förvaltade hans arv när han inte längre fanns.

För mer information om Josef Frank – de okända akvarellerna, kontakta:

Sara Starkström | 08–37 00 79 | sara@nicotext.com

NICOTEXT AB / T:+46(0)8 37 00 79/ E: INFO@NICOTEXT.COM / WWW.NICOTEXT.COM / Sturegatan 16, 1 tr, 114 36 Stockholm/ SWEDEN / ORG: 556655-3052 / HAPPY BOOKS FOR HAPPY PEOPLE