Josefin Brink KU-anmäler regeringen

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2009 11:31 CEST

Vänsterpartiet har lämnat in en KU-anmälan för att granska om regeringen bröt mot grundlagen när delar av Arbetsförmedlingens ansvar lades på privata aktörer. Josefin Brink (V), arbetsmarknadspolitisk talesperson, kräver att rättssäkerheten för arbetssökande garanteras.

Regeringen har uppmanat AMS och Arbetsförmedlingen att mer aktivt använda sig av privata aktörer i arbetet med långtidsarbetslösa.

- Det finns allvarliga aspekter på regeringens nya ordning. Privata arbetsförmedlare kan ta initiativ till att stänga av personer från a-kassan, säger Josefin Brink (V), arbetsmarknadspolitisk talesperson.

- Jag menar att rättssäkerheten brister när man låter privata aktörer utföra uppgifter som innefattar myndighetsutövning, säger Brink.

Därför har Josefin Brink KU-anmält regeringen. Hon vill undersöka om de delar av kontrollfunktionen inom arbetslöshetsförsäkringen som regeringen har överlåtit till de kompletterande aktörerna är ett brott mot grundlagen. Det måste nämligen finnas lagstöd för att överlämna den typen av förvaltningsuppgifter som innefattar myndighetsutövning.

- Det absolut viktigaste är att rättssäkerheten för arbetssökande garanteras. Exempel visar att det har fattas helt olika beslut för personer som befinner sig i samma situation. Det är oacceptabelt, säger Josefin Brink.

För ytterligare information:
Josefin Brink (V), arbetsmarknadspolitisk talesperson, 070 - 240 42 92