Lux Dag för Dag

Josmeyers gästspel på Lux

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 15:52 CET

Onsdagen den 13 februari 2013 kommer Josmeyers VD Christophe Ehrhart för att presentera vinhuset Josmeyer och dess viner i kombination av Lux Stockholms meny. Ta del av ett fantastiskt spännande vinhus och dess historia.

-Ostron från grebbestad med västkustfiskad kolja, gurkdressing, vita vinbär och forellkaviar
-Stekt havskräfta från fjällbacka med rotsellerichips, kräftsmör, citronkräm och blomkålsskott
-Fjällröding från vilhelmina, gravad och sjuden, med storöfjärdenlöjrom, trädgårdskål, ängssyra och mandelpotatis
-Glass på yoghurt från eskesta gård med karamellkokt päron,isade druvor, nötkrisp och blå luxa
-Trädgårdschoklad och marmelad

meny 975 kr med drycker 1535 kr

VD Christophe Ehrhart ansvarar för vingårdarna och internationella relationer på Domaine Josmeyer sedan 1995.

Det var i slutet av nittiotalet, med siktet inställt på exceptionell kvalitet som Christophe Ehrhart fick ta över odlingen av vingårdarna och då började arbeta helt organiskt och biodynamiskt. Under 2004 fick man certifiering för detta. Denna alternativa väg, mer krävande och mycket dyrare än konventionell
vinodling, gör att människan fungerar i harmoni med himlen, jorden och vinstockarna. Detta nära förhållande mellan dessa fyra element ger fantastiska druvor som i sin tur ger upphov till djupa, balanserade viner med en unik personlighet. Balansen mellan himmel -jord- vinranka- människan är ett resultat av försiktigt och samvetsgrant biodynamiskt arbete i vingården baserat på just dessa 4 grundsatser.

Det var dock Aloyse Meyer, berömd krögare, som grundade vingården Josmeyer redan år 1854. Josmeyer är lätt att hitta i den vackra byn Wintzenheim, i hjärtat av Alsace, strax väster om Colmar. Byn ligger mellan två stora Grand Cru vingårdar; ”Brand” i norr nära Turckheim och ”Hengst” längre
söderut mot Wettholsheim.

Aloyse Meyers son Jean Meyer tog över som manager 1966 och blev ordförande 2007. Idag drivs företaget av Christophe Ehrhart biträdd av Jean Meyers döttrar Isabelle och Céline. Jean Meyer är född 1944 och har varit engagerad i Alsacevinernas många upp-och nedgångar.

Kortfattat kan man säga att man i ekologisk odling är man särskilt noga med att undvika användning av kemikalier. Man gör vin på naturens egna villkor och undviker att plåga och förstöra den. Biodynamiken å andra sidan är mer filosofisk, mer mystisk, och man arbetar då i vingården och i källaren efter naturens egen kalender och anpassar sig efter himlens element, men med en god dos av erfarenhet och sunt förnuft. "Att göra vin är en lektion i ödmjukhet."

Egendomen består av totalt 28 hektar vingårdar, utspridda runt de närliggande byarna. De odlade druvor är Riesling, Pinot Blanc, Auxerrios (Gros Pinot Blanc), Pinot Gris och Gewürztraminer. Utöver dessa växer de små mängder av Muscat, Chasselas, Sylvaner och Pinot Noir. Uttag per hektar är 55/60 hl/ha, och ännu lägre för Grand Cru-lägen - 40/45 hl/ha. Maximalt uttag i Alsace är 80 hl/ha, och 55 för Grand Cru.

Restaurang Lux Stockholm är ett familjeföretag som drivs av fem personer. Daniel Frick, Annette och Peter Johansson samt Lotta och Henrik Norström. Henrik har genom sina priser och stöd till unga talanger verksamt bidragit till att befästa Sveriges framgångsrika ställning på den gastronomiska världskartan.

Vår idé är att erbjuda dig det absolut bästa och senaste inom europeisk och nordisk gastronomi. Maten utvecklar vi från samarbete med handplockade lokala producenter från Uppland, Sörmland och bördiga Mälardalen. Våra sommelierer arbetar dagligen fram just de drycker som framhäver matupplevelsen ytterligare till varje unik rätt.
Vår princip är enkel. Ju närmare producent, desto färskare och smakrikare råvara. Och vi ger oss inte förrän vi hittat den perfekta rabarbern, kålroten eller aborren. Naturens lagar styr allting vi gör. Aldrig tvärtom. Därför är ett besök aldrig det andra likt beroende på när under året du kommer. Kalla det närproducerat, småskaligt, miljövänligt eller vad du vill. För oss är naturens gång det enda som betyder något. Både för vårt eget samvete som för din smakupplevelse.