Ladbrokes

JP Politiken och BT gör gemensam sak med Ladbrokes mot den danska staten

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2007 16:28 CET

JP/Politikens Hus och B. T. A/S med titlar som Ekstra Bladet och BT har i Högsta domstolen i Köpenhamn sökt tillstånd för att intervenera i Ladbrokes sak mot danska staten. Därmed engagerar sig Danmarks största medieföretag aktivt i kampen mot det danska spelmonopolet.

Detta sker som en reaktion på de anklagelser som danska myndigheter riktat mot att danska medier publicerat annonsmaterial för Ladbrokes och andra privata spelaktörer.

Ladbrokes överklagade ärendet mot den danska staten till Högsta domstolen i Köpenhamn i november 2006. 2004 stämde Ladbrokes Danmark för sitt spelmonopol som drivs i strid med EU-fördraget.

Den 15 november 2006 beslutade Østre Landsret att det danska monopolet inte står i strid med EG-rätten. Domstolen menar att ett monopol är den bästa metoden att begränsa danskarnas spelande och risken för spelberoende samt att Ladbrokes inte har förmåga att ta samma sociala ansvar som det statliga monopolföretaget.

”Vi är övertygad om att domen i Østre Landsret var kommer att förklaras ogiltig av Högsta domstolen. Den danska staten kan inte med stöd i lagen inskränka på EG-rättens principer om bland annat konkurrens över gränser inom den inre marknaden” säger Bent Falbert, chefredaktör Ekstrabladet, Köpenhamn.

”Domen saknar juridisk substans och blir därför gravt missvisande. Vi är fullständigt övertygade om att monopolets första prioritet är att maximera vinster på danska spelkonsumenters bekostnad. Det är mycket tillfredställande att Danmarks ledande medieföretag nu gör gemensam sak med oss i kampen mot ett olagligt ekonomiskt monopol” säger Douglas Roos, VD Ladbrokes Norden.

För mer information:

Douglas Roos, VD Ladbrokes Norden, +46-8-407 64 43, +46-70-735 21 25, douglas.roos@ladbrokes.se

Ladbrokes grundades 1886 och är ett världsledande spelföretag med 2583 vadslagningsbutiker och 14,000 anställda. Ladbrokes omsatte 2005 155 miljarder kronor. Ladbrokes.com har 2 miljoner registrerade kunder från 200 länder och säljer speltjänster på 12 språk.