TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Ju mörkare tider desto ljusare för Hallbergs Lampskärmar

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2011 09:09 CET

Ju mörkare tider ute desto ljusare för Skandinaviens största tillverkare av lampskärmar – Hallbergs i Viskafors. VD Sören Hallberg förklarar varför företagets högsäsong alltid startar i samband med Tjugonda Knut:
- När julen dansats ut och adventsstakarna försvinner från fönstren saknar folk det vackra ljuset. Det är då våra lampskärmar säljer som bäst.

Sverige är unikt på en punkt inom belysningsbranschen. Ingen annanstans säljs det så många fönsterlampor som här:

– Det är bara att gå ut en kväll när det är mörkt och titta runt. Oavsett om det är villor, radhus eller hyreshus så finns det lampor i nästan vartenda fönster. Folk tycker det är mysigt med ljus och dessutom kostar det inte mer än några hundralappar att förnya sitt hem, säger Sören Hallberg.

Under årets ljusa period bygger Hallbergs upp lager för att kunna leverera under två försäljningsperioder:

– Direkt efter nyår börjar vi sälja in. När solen tittar fram i slutet av mars minskar försäljningen. Blir det en fin sommar så drar efterfrågan igång igen i slutet av augusti, blir det en dålig sommar så startar den direkt i augusti och pågår ända fram till början av december, säger han.

Hallbergs Lampskärmar har 23 anställda och beräknas omsätta cirka 25  miljoner under innevarande räkenskapsår. Efter tre kvartal ligger bolaget plus tio procent, jämfört med samma period förra året. Sören Hallberg förklarar hur det är möjligt att vara lönsam och samtidigt ha över 80 procent av produktionen i Sverige:

– Attraktivt sortiment, kunnig personal, helägda lokaler, god finansiell ställning, korta ledtider, hög modegrad och ett starkt varumärke. Lägg till detta egen design, nära till våra viktigaste underleverantörer, egen laminering och hög flexibilitet.

Hallbergs köper tillhörande komponenter i Estland, Polen, Indien och Kina. Att köpa modeskärmar i Kina idag är helt otänkbart. De har hunnit bli omoderna innan de kommer fram till oss på grund av alldeles för långa leveranstider, menar Sören Hallberg.

Hur klarade ni finanskrisen?

- Vi gick helskinnade ur den. Vi behövde inte skicka hem personal, vilket är känsligt i ett så här litet samhälle. Här förväntar man sig att vi tar ett socialt ansvar och vi ville inte heller riskera att bli av med den unika kompetensen. Det är svårt att lära upp ny personal i vår bransch. Det krävs stor hantverksskicklighet, säger Sören Hallberg

Var finns tillväxten för Hallbergs lampskärmar?

– Norrmännen ligger oss närmast smakmässigt, där har vi nyligen gjort comeback. Den här gången med en egen säljare och det har resulterat i bra fart. Än så länge säljer vi bara till grossister i Danmark och Finland men söker egna säljare även i dessa bägge länder. I Sverige bearbetar våra säljare främst elfackhandeln och inredningsbutiker. Hotell, restaurang och offentlig miljö är en nisch med stor potential för oss. Vi har varit med i många intressanta projekt genom åren.

Vilket mode säljer bäst när det gäller lampskärmar just nu?

– Stilen från 1970- talet med lite mer bearbetade skärmar samt skärmar laminerade med modetyger, både släta och plisserade. Färgmässigt handlar det om den ljusare skalan.

Hallbergs Lampskärmar i Viskafors, mellan Borås och Kinna, grundades 1945 och är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!