Sweden Festivals

Jubileum för den tidiga musikens högtid!

Pressmeddelande   •   Maj 29, 2016 17:53 CEST

Stockholm Early Music Festival (SEMF), Nordens största festival för tidig musik, fyller 15 år. ”It’s never too late for early music” är evenemangets motto, som med glimten i ögat gett genren en egen igenkänningsfaktor i Sverige. SEMF äger rum 2-6 juni i Gamla stan.

Jubileumsfestivalen öppnar med ingen mindre än Concentus Musicus Wien, grundad av den välbekante och nyligen framlidne Polarpristagaren Nikolaus Harnoncourt. Spännande utflykter till den Sydeuropas folkmusik inbjuder kroatiska vokalensemblen Dialogos till, samtidigt som den italienske stjärntenoren Marco Beasley varvar neapolitanska traditioner med Monteverdi. La Grande Chapelle lyfter den spanska barockmusiken till skyn och festivalen avslutas med ”Luther goes Bach”, en hyllningskonsert med tyska toppmusiker, Reformationen till ära. Håll även utkik efter artister från Baskien, Litauen och Schweiz!

”The Early Music Bus” kör ut den tidiga musiken till kranskommuner, natten bjuder publiken på konserter i viloläge, barn underhålls med barock-ståupp och årets program inkluderar även barockdans samt nyheten ”Early Music Wellness Training”.

Vi håller förstås med svensk media: "Stockholm Early Music Festival - det säkraste sommartecknet i Gamla stan”!

För komplett festivalprogram vänligen besök www.semf.seinfo@semf.se / 070-7552085 (Peter Pontvik, konstnärlig chef)

Den idéella föreningen Sweden Festivals är en medlemsorganisation för svenska festivaler inom alla konstområden. Vi arbetar för festivalformens utveckling och dess självklara plats i svenskt kulturliv. Sweden Festivals vill att festivalen som arrangörsform ska och kan inta en tydlig plats i svensk kulturpolitik. Följ vad som händer i svensk och som internationellt festivalliv: www.swedenfestivals.com  Välkommen att höra av dig: info@swedenfestivals.com