The Glass Factory

Juholt inviger The Glass Factory

Pressmeddelande  •  2011-05-04 08:21 CEST

- Jag är så glad att det blir just Håkan Juholt som inviger The Glass Factory, Säger Ann-Marie Fagerström, kommunalråd i Emmaboda kommun. Inte bara för att han är ny partiordförande för mitt parti, Socialdemokraterna och kommer från regionen. Framförallt är jag glad för att han också så starkt poängterar hur viktig kultur är för ett levande, jämlikt och demokratiskt samhälle. Det är helt i linje med vad vi gör i Boda.

Invigningen av The Glass Factory hålls i Boda den 18 juni tillsammans med Design House Stockholm som samtidigt öppnar Open, en saluhall för design och konsthantverk.

Basen för verksamheten i The Glass Factory är Sveriges mest omfattande konstglassamling, med omkring 30 000 föremål från Kosta, Boda och Åfors glasbruk, av ett 40-tal konstnärer som arbetat i materialet glas. Museets verksamhet inbegriper tillfälliga utställningar, hotspots, basutställningar, pedagogisk verksamhet för barn och ungdomar samt en omfattande programverksamhet med föreläsningar, happenings, glasshower, teaterföreställningar och workshops.

För mer information kontakta:

Ann-Marie Fagerström, kommunalråd
E-post:
ann-marie.fagerstrom@emmaboda.se
Telefon: 0471-24 90 10

Maja Heuer, verksamhetsansvarig The Glass Factory
E-post:
maja.heuer@emmaboda.se
Telefon: 0471-24 92 20

Vill du ha mer information om invigningen, anmäl ditt intresse här: www.kulturrevolutioneniboda.se

The Glass Factory är Sveriges enda renodlade, upplevelsebaserade glasmuseum, med de unika samlingarna från Kosta, Åfors och Boda glasbruk som bas för verksamheten. Samlingarna är av internationellt intresse med 30 000 unika konstglasobjekt, skapade av namnkunniga formgivare och konstnärer från 1700-talet fram till i dag. Museet är inhyst i de gamla glasbrukslokalerna i Boda i hjärtat av det småländska glasriket.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom