Svenska Juiceföreningen

Juicekonsumtionen minskar i Sverige och övriga EU

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2013 13:49 CEST

Svenskar och andra européer dricker allt mindre juice. Särskilt i vissa krisdrabbade länder har konsumtionen av juice minskat kraftigt, visar ny statistik från den europeiska juiceorganisationen, AIJN.

Sverige följer den europeiska trenden med nedåtgående juicekonsumtion. Den svenska juicekonsumtionen minskade under 2012 med 3,8 procent och uppgick till en total volym om 243 miljoner liter. Den nedåtgående trenden har pågått sedan 2008.

De tydligaste trenderna ser man i de länder som har haft stora ekonomiska problem. I Irland och i Grekland har juicedrickandet minskat med runt 10 procent. Men även på de största juicemarknaderna i EU som Tyskland, Frankrike och Storbritannien viker konsumtionen. Ett av de få undantagen är Nederländerna som visar på en uppåtgående trend.

- Juice är ett bra val som en del av de 500 gram frukt och grönt som vi dagligen bör äta. Undersökningar visar att svenskarna inte når upp till Livsmedelsverkets önskade intag av frukt och grönt. Det som är positivt är att Sverige ligger femma i listan av högst juicekonsumtion per capita och juice bör vara ett självklart val vid frukostbordet, säger Peter Odemark, VD för Danone och ordförande i den Svenska Juiceföreningen.

Svensken konsumerar i snitt 26,7 liter juice per person och år. Det kan jämföras med Tyskland som toppar listan över högst konsumtion per capita med 32,1 liter per person.

För mer information, vänligen kontakta:

Johan Andersson Anell, delbranschansvarig Livsmedelsföretagen

E-post: johan.anell@li.se

Peter Odemark, ordförande i Svenska Juiceföreningen

E-post: peter.odemark@danone.com

Siffrorna är hämtade från European Fruit Juice Association - 2013 Market Report.

Svenska Juiceföreningen består av medlemsföretag som bedriver verksamhet där juiceråvara ingår, antingen som tillverkare, distributör, importör eller representant för utländska företag.

www.svenskajuiceforeningen.se