Posten AB

Julen är kort

Pressmeddelande   •   Okt 27, 2004 09:14 CEST

Att skicka julkort är en stark tradition. Varje år skickas runt 50 miljoner julhälsningar och presenter till nära och kära med Posten. Det är en trevlig hälsning och visar på en omtanke som blir en genväg till hjärtat. Den 16 december är sista dagen för att posta julhälsningar med julfrimärken inom Sverige för att de säkert ska hinna fram till jul.

Bland de svenska julsederna är julkortet äldre än granen. Utan julkorten hade vi förmodligen varken haft gran eller tomte. Julkortens bilder visade svenska folket det som karaktäriserar dagens julstämning. Förra året skickades det 45,5 miljoner julhälsningar inom Sverige. Cirka tre av fyra svenska hushåll väljer detta sätt att visa att de tänker på sina nära och kära. Varje familj skickar i genomsnitt 19 julhälsningar.

- Att få en julhälsning i brevlådan är en 150 år gammal tradition som fortfarande är det mest uppskattade sättet att önska nära och kära en riktigt god jul. Ett riktigt julkort slår både sms- och e-posthälsningar, säger Postens VD och koncernchef Erik Olsson.

Med årets julfrimärken blir julkorten extra festliga. I år föreställer de glada tomtar under lek och upptåg - tomtarna hoppar bock, postar brev, åker spark och hämtar julgran. Björn Berg, känd som illustratören till Emil i Lönneberga, har tecknat dem. Årets julfrimärken för julpost kostar fem kronor styck. Under försäljningsperioden förra året såldes det cirka en miljon julfrimärken per dag, 100 000 frimärken i timmen eller närmare 170 frimärken i minuten!

Länken nedan tar dig till årets julfrimärken som visas av tecknaren Björn Berg och Postens VD och koncernchef Erik Olsson:

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, 08-23 10 10 eller via mail: press@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 35 000 medarbetare och en omsättning på över 24 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se