HP

JULEN LEVER!

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2009 12:27 CET

STOCKHOLM 2009-12-09. Till julen hör många traditioner. Vi bakar lussebullar, köper julklappar, julpysslar och dricker glögg. Men julen är också tiden då vi tar oss tid att skicka en tanke till de människor vi älskar och håller av. Det handskrivna julkortet är en tradition sedan över 160 år tillbaka.

God Jul och Gott Nytt År!
Världens första julkort lanserades 1843 i England när den engelska affärsmannen Sir Henry Cole bad konstnären John Calcot att trycka några kort med julhälsningar på. Tidigare hade han tillbringat mycket tid med att skriva korten själv, men på det här sättet sparade han en massa tid.
Korten trycktes i 1000 exemplar i svart och vitt papper på vilken han målat av en lycklig familj som skålar. Hälsningen på kortet löd "Du önskas en God Jul och ett Gott Nytt År" och de kort Cole inte använde själv såldes. Idag finns det bara ett av de ursprungliga korten kvar, som kan betraktas på Victoria and Albert Museum i London - också mycket lämpligt då Henry Cole var museets första direktör.

En fråga om prestige
Julkort var en stor framgång och år 1880 sändes miljoner julkort. I Skandinavien kom de första julkorten i handeln under 1870-talet, särskilt tomtar var ett populärt motiv.
Det var dock först mellan de två världskrigen som julkort blev riktigt populärt i de nordiska länderna. Efter det har det bara gått framåt för julkorten, trots Internets popularitet. Faktum är att det ligger en viss prestige i att få många julkort, som sedan ofta ställs ut i hemmet.

Ett dyrt nöje?
I krisens tid kan julkort snabbt bli en dyr affär, och dessutom mycket tidskrävande. Ett sätt att spara tid och pengar och ändå upprätthålla det personliga julkortet är att utforma och dekorera dina julkort på nätet. Olika webbplatser såsom HP Creative Studio´s webbplats ger dig möjligheter att göra personliga julkort, och samtidigt spara pengar.

Genom att gå in på http://www.hp.com/hho/uk_hp_create/ kan du skapa dina egna julkort och påverka både utformning och dekoration, och sedan skriva ut dem med en personlig hälsning. På Snapfish.se kan du få hjälp med mallar, de kan också trycka julkorten åt dig.

Så låt den nya tekniken hjälpa dig på vägen till en jul där det personliga julkortet inte behöver kosta dig en massa tid och pengar!

För mer information kontakta:

Pernilla Wiik

Consumer Market Manager, HP IPG Sweden

pernilla.wiik@hp.com

Om HP
HP skapar nya möjligheter för teknik att ha en meningsfull inverkan på människor, företag, organisationer och samhället. Som världens största teknikföretag erbjuder HP ett utbud som spänner över utskrifts- och datorprodukter, mjukvara, tjänster och IT-infrastruktur för att kunna lösa kundernas problem. Mer information om HP (NYSE: HPQ) finns på http://www.hp.com

Vill du prenumerera på pressmeddelanden från HP via RSS, klicka här: www.hp.se/press/rss