Kaspersky Lab

Julhandla säkert på nätet

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 14:13 CET

David Jacoby, säkerhetsforskare på Kaspersky Lab, delar med sig av tips för att handla julklappar säkert på nätet.

1. Granska nätbutiken. Använd tjänster som exempelvis Rejta eller Reco för att kolla sajtens rykte och trovärdighet.

2. Säkra betalningar. Undvik om möjligt att använda ditt kreditkort då kortuppgifterna kan hamna i händerna på fel personer. Ett säkrare alternativ är att exempelvis handla på faktura.

3. Falska kampanjer. Vid nästan alla helgdagar, men speciellt runt jul, sprids reklamerbjudanden via sociala medier och mejl. Granska dem kritiskt innan du klickar på länkar eller svarar på mejl då mycket bara är falsk reklam i syfte att samla in information om dig – för att exempelvis skicka ännu mer spam.

4. Lösenordshantering. Många shoppingsajter kräver att man registrerar sig eller använder funktioner för att tillåta inloggning via Facebook. Var försiktig om du gör detta och tänk på att skapa unika lösenord för varje sajt.

5. Säkra din dator/mobil/surfplatta. Uppdatera program och appar när nya versioner och ”patchar” släpps. Installera ett säkerhetsprogram som skydd mot farliga webbsidor, länkar, virus och annat.

Mediekontakt: Bite, 08-402 01 00, kaspersky@biteglobal.com

Om Kaspersky Lab
Kaspersky Lab är världens största privatägda leverantör av klientsäkerhetslösningar. Företaget rankas bland världens fyra främsta leverantörer av säkerhetslösningar för klientanvändare*. Kaspersky Lab har under 15 år varit en innovatör inom IT-säkerhet och förser konsumenter, samt små och stora företag, med effektiva digitala säkerhetslösningar. Företaget är för nuvarande verksamt i nästan 200 länder och ger skydd åt över 300 miljoner användare över hela världen. Läs mer på www.kaspersky.se.

* Företaget rankades på fjärde plats i IDC:s Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2011. Rankingen publicerades i IDC:s rapport Worldwide IT Security Products 2012-2016 Forecast and 2011 Vendor Shares (IDC #235930, July 2012). Rapporten rangordnar programleverantörer efter försäljningsintäkter från klientsäkerhetslösningar under 2011.