Avanza AB

Juli: Aktiehandeln rekordhög under semestern

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2007 08:32 CEST

Privathandeln i aktier ökade till 32 000 aktieaffärer per dag eller 45 procent jämfört med juli förra året. Samtidigt ökade utlåningen med 12 procent senaste månaden.

”Det är den mest omfattande sommarhandeln vi någonsin sett. Samtidigt är spararna mer försiktiga och köper mer storbolag. Bakgrunden till intresset är dels den oroliga börsen och regnvädret. Samtidigt har spararna varit mer avvaktande de senaste månaderna”, säger Claes Hemberg, informationschef hos Avanza.

Inför sommaren hade spararna en ovanligt stor andel kontanter på sina konton.

”Dessa har de nu använt för nya placeringar då sommarvädret inte lockade till sol och bad. Spararna valde då företrädesvis aktier i de större bolagen för sina investeringar.

Intresset för handel i de mindre bolagen har minskat betydligt jämfört med samma period förra året.

”Antalet affärer i småbolag har nästan halverats. Bland de mest köpta bolagen finns istället folkaktier som SSAB, Sandvik och Boliden, förutom flaggskeppen Ericsson och Volvo. Bolag som har uppvisat bra resultat och som är trygga investeringar inför den eventuella korrektion som har förutspåtts under tredje kvartalet”, säger Hemberg.

Den försiktighet som märktes i början på sommaren med en högre andel kontanta medel och en lägre belåning än tidigare är nu borta. Belåningen av portföljer ligger på en hög nivå och har ökat med hela tolv procent sedan juni. Samtidigt minskar andelen likvida medel på kontona.

Med aktieaffärer avses köp- och säljtransaktioner vid Stockholmsbörsen och First North. Källa OMX.

För mer information:
Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47