STF Ingenjörsutbildning

Julklappar på jobbet minskar kraftigt i bygg- och fastighetssektorn

Pressmeddelande   •   Dec 20, 2013 10:37 CET

Det och mycket annat intressant framkommer i BFAB:s julenkät som bygger på svar från över 1400 personer i sektorn. Fyra av fem upplever att företagsjulgåvorna har minskat. De flesta menar dessutom att minskningen är kraftig. BFAB har ställt frågor om både att ge och om att få julklappar till ett stort antal personer på olika befattningar i hela bygg- och fastighetssektorn. Framför allt är det antalet presenter som minskar men de har även blivit mindre exklusiva.

­- Om det är etikdiskussionen i sig eller mutskandalerna som haft störst betydelse är svårt att ha en bestämd uppfattning om, men helt klar har sektorns syn på julgåvor radikalt förändrats under de senaste åren, konstaterar Rickard Wallgren.

Tre av fyra företag har policy
Tre fjärdedelar av de svarande uppger också att deras företag har en företagspolicy för gåvor. Det är vanligare med policy för vad man får ta emot än vad man får ge. Men det stora flertalet har en policy både för att ge och få gåvor.

Idén till undersökningen uppkom under förberedelserna inför Kompetensdag för Samhällsbyggarna 2014 genomförs i Stockholm den 4 februari med temat Etik – när juridiken inte räcker till. Mer information om Kompetensdagen och om undersökningen finns på www.stf.se/kompetensdagen

Kompetensdagen för Samhällsbyggare arrangeras årligen med olika aktuella teman och vänder sig till byggherrar, fastighetsägare, tekniska konsulter, arkitekter samt entreprenörer. Bakom arrangemanget står BFAB (Bygg- & Fastighetssektorns utbildningsinstitut AB) tillsammans med Byggherrarna, Fastighetsägarna, Svenska Teknik- & Designföretagen och Sveriges Byggindustrier. I årets etiktema medverkar även Samhälsbyggnadssektorns Etiska Råd.

Enkäten är fortfarande öppen. Vill du bidra med ditt svar? Gör det här: https://response.questback.com/stfingenjorsutbildningab/fcfks2fazq/

För mer information:
Rickard Wallgren, 08-586 386 72

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BFAB - ett dotterbolag till STF Ingenjörsutbildning
BFAB (Bygg- och fastighetssektorns fortbildningsinstitut AB) är den största leverantören av fortbildning till bygg- och fastighetssektorn i Sverige. Vår ambition är att vara bäst på att hjälpa kunden att nå sina mål genom rätt kompetensutveckling. Att alltid leverera högsta kvalitet och ständigt vässa våra erbjudanden. Vi har genom vår bredd, spets och nyfikenhet det du kräver och ska förvänta dig då du investerar i kompetensutveckling.

Vi utbildar för framtiden!
Din partner för kompetensutveckling
www.stf.se

Vidareutbildning med öppna och företagsanpassade kurser inom:

• Projektledning/Kommunikation
  • Industriteknik