Posten AB

Julkortet populärt bland unga

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2003 09:04 CET

SMS, MMS och e-post till trots - julkortet är ohotad etta när landets unga får välja. Och nästan hälften av de unga som brukar skicka julhälsningar planerar att skicka fler i år. Det visar en ny Temo-undersökning.

Hur populärt är det med julhälsningar? Temo har på uppdrag av Posten frågat 1 264 personer i Sverige om deras vanor. Fyra av fem, 81 procent, uppger att de brukar skicka någon form av julhälsning. Bland de unga, 16-29-åringarna, är siffran 67 procent.

Fyra av fem blir gladast av julkort
De tekniska nymodigheterna har svårt att rå på det klassiska julkortet, visar undersökningen. 83 procent av dem som skickar julhälsningar blir gladast av ett julkort med posten, 3 procent svarar mobilhälsning (SMS eller MMS) och lika många svarar e-post.

- I fjol ökade julkortsskickandet för första gången på fyra år och vi hoppas att trenden kommer att hålla i sig, säger Erik Olsson, VD och koncernchef Posten.

Unga planerar skicka fler julhälsningar
94 procent av dem som brukar skicka julhälsningar planerar att skicka julkort i år. Bland 16-29-åringarna är motsvarande siffra 85 procent. Nästan hälften av de unga, 46 procent, planerar att skicka fler julhälsningar i år, jämfört med förra året.

Undersökningen visar också att kvinnor tycker att det är viktigast att få julkort från vänner. Männen, däremot, tycker att det är viktigast att få julkort från nära släkt som familj, föräldrar, far- och morföräldrar och syskon. Både kvinnor och män tycker att det är viktigast att skicka till nära släkt. De flesta, 38 procent, planerar att skicka 21-50 julkort i år.

Vid frågor eller om du vill ha undersökningen i sin helhet kontakta:
Postens presstjänst telefon 08-23 10 10 eller e-post press@posten.se

På länken nedan hittar du lite fakta om julkortsskickandet:
Attachments:
Fakta om julkortet

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Kort sagt är vi experter på allt mellan "Till och Från". Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,3 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi cirka 20 miljoner försändelser. Med cirka 40 000 medarbetare och en omsättning på över 23 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se