Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKR

Tjejjourer och ungdomsjourer stöttar utsatta unga under jullovet

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 15:28 CET

Tjejjourerna och ungdomsjourerna står redo att möta de som behöver någon att prata med under jullovet. Trots jul- och nyårsfirande och semestrar lyckas jourerna hålla öppet som vanligt, med chatt- eller mejljour en eller två dagar i veckan.

– Under lov och ledighet märker vi alltid av att fler stödsökande vänder sig till oss. Vi anser det viktigt och värdefullt att hålla öppet under både julafton och nyårsafton då många utsatta för pågående övergrepp tvingas spendera mycket tid tillsammans med sina förövare under dessa högtider, berättar Sanna Bergendahl, Föreningen Storasyster.

Även om några jourer har chatten stängd över jul och nyår har flera, t.ex. Tjejjouren Huddinge, Tjejjouren Meja i Eskilstuna och Tjejjouren Väst extraöppet. Tillsammans täcker jourerna upp nästan hela jullovet, även julafton och nyårsafton.

Varje år vänder sig över 10 000 barn och unga till någon av SKR:s tjej- och ungdomsjourer. Den vanligaste anledningen att söka stöd är sexuella övergrepp. Näst vanligast ämnet är psykisk ohälsa, sedan kommer funderingar och frågor om kroppen, relationer och sex. Se lista på tjej- och ungdomsjourernas öppettider i Bilaga 4.

Jullovet särskilt jobbigt för utsatta unga
– Vid jul hör fler av sig om ensamhet och ångest. Unga som annars försöker ha ett "normalt" liv påminns om trasiga familjeförhållanden när de måste vara hemma en längre period och inte har skola eller annat att "fly" till. Kurator och psykologkontakter har också ofta ett litet uppehåll under jullovet, säger Zandra Kanakaris på ungdomsjouren 1000 möjligheter i Stockholm.

– Vi märker en julspecifik ångest och att tjejerna mår sämre när psykiatrin och andra instanser har julstängt, berättar Lovisa Skagerman, Tjejzonen i Stockholm.

– Julen innebär ju en del ångest för många, och det märks att många tycker att det är en jobbig period och behöver prata av sig, berättar Malin Meissner på Sollentuna tjejjour, Indra.

– Många har hört av sig till oss och känner en oro och ökad press inför julen, till exempel kring droger, alkohol och julmat, samt samvaro med familj och släktingar, säger Alexandra Wittgren på Tjejjouren Meja i Eskilstuna, som i år har sin chatt extraöppen på julafton.

För fler citat från jourer runt om i landet, se Bilaga 1a.

Tjejjourernas önskelista inför 2014
Satsningar på tjejjourernas verksamhet och förebyggande arbetet, tillsammans med en samtyckesreglering i sexualbrottslagstiftningen, står högst upp på jourernas önskelista till politikerna inför 2014. Se alla önskningar i Bilaga 3.

Presskontakter:

För tjej- och ungdomsjourernas lokala presskontakter, se Bilaga 2.

För intervjuer och kommentarer från SKR:
Olga Persson, förbundssekreterare SKR, olga.persson@kvinnojouren.se, 0704-611 888

För frågor och information: Emma Söderström, pressekreterare SKR, emma.soderstrom@kvinnojouren.se, 0735-363565.

Ladda ner:
Sveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund (SKR) samlar över 110 kvinnojourertjejjourer och andra idéburna stödverksamheter som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet.

Besök oss gärna på www.kvinnojouren.se