Julmyra Förvaltning AB

Julmyra Horse Center får jättelikt ridhus

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 08:19 CET

Ridhuset på Julmyra Horse Center, mellan Uppsala och Heby, börjar ta form och blir med sina 2500 kvadratmeter ett av Sveriges största ridhus. Till våren 2011 ska ridhuset vara klart för användning och samtidigt kommer vägar och belysta ridstigar till ett nytt bostadsområde med 35 hästgårdar att vara klart.

Julmyra Horse Center är ett samhälle för hästnära boende, också kallat hästby, en form av tema-boende som bygger på livsstilen att bo och leva nära sin häst, dock utan att göra avkall på komfort och moderna facilititer. Julmyra Horse Center omfattar idag ett 100-tal villatomter och hästgårdar med suveräna träningsanläggningar för hästar. På Julmyra finns sedan tidigare Sveriges troligen bästa träningstravbana, som är en kopia av Solvalla, en mindre travbana, galopp- och rakbana, backbana samt flera mil ridvägar.

Det av många efterlängtade ridhuset blir nu verklighet och ökar därmed Julmyra Horse Centers attraktionskraft då även de som är intresserade av ridsport nu får en suverän anläggning att träna på. De enorma limträbalkar som utgör stomme och takstolar har rests under de senaste veckorna och nu börjar taket monteras. Efter ett mycket noggrant grundarbete kan förbipasserande och hästintresserade nu se hur ridhuset växer fram.

- Vi menar att det är viktigt att vi leverarar ridhuset och därpå ridvägar och ridstigar till det nya området med hästgårdar, säger Håkan Matz, ordförande i styrelsen för Julmyra Horse Center AB som ägs till lika delar av Sala Sparbank och Julmyra Förvaltning AB.

- Jag tycker att optimismen börjat återvända bland de cirka 30 familjer som redan bor på Julmyra och intresset för att köpa hus och lediga tomter för att bygga en egen hästgård på Julmyra ökar, fortsätter Håkan Matz.

På travsidan är den framgångsrika travtränare Björn Röcklinger en stor hyresgäst. Björn har ett 60-tal hästar i träning på Julmyra Horse Center och lovordar de fina travbanorna och träningsmöjligheterna.

- Men det är klart att vi räknar med att fler professionella travtränare ansluter sig till Julmyra och att fler hästintresserade famlijer flyttar in. Bara så kan hästbyn drivas på det sätt som det är tänkt. För att lyckas krävs bland annat att alla rid- och travbanor samt övriga anläggningar håller högsta klass, något vi var noga med att säkerställa, säger Håkan Matz.

I närheten av den första bostadsetappen omfattande 45 villor har en samfällighetsförening bildats som vill bygga ett stall på ett markområde om fyra hektar som styckats av till det ändamålet. Det nya stallet ger utökade möjligheter till modern hästhållning för de som redan bor på området samt för de som vill flytta in.

Julmyra Horse Center är en unik hästsportanläggning på väg att bli Sveriges första minisamhälle för hästsport och boende på samma ställe. Här finns tomter, hästgårdar och hus  för dig som vill göra en livstidsinvestering. En investering i livskvalitet för människor och hästar. Besök vår webbplats, www.julmyrahorsecenter.se för mer information.