Stockholms Stadsteater AB

JULORATORIET - STOR BERÄTTARKONST MED NYSKRIVEN MUSIK

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 15:17 CEST

Det finns ögonblick som för alltid förändrar livet. Ett sådant ögonblick gör att Sidner reser tvärs över jordklotet för att fånga en dröm. Drömmen är en kvinna och hon ska rädda honom. Men allt börjar långt tidigare. Det börjar med att Sidners mamma Solveig kör ihjäl sig på sin cykel på väg till en körrepetition i kyrkan.

Solveig drömde om att få sjunga Bachs Juloratorium. Nu tänker Victor, Sidners son, ta vid där drömmen slutade. Här står han nu som dirigent - i en annan tid framför en annan kör - men i samma kyrka.

Juloratoriet är en av Göran Tunströms mest älskade romaner. Den belönades med Stora romanpriset och Nordiska rådets litteraturpris då den publicerades första gången 1983. Nu sätts den upp på Stockholms stadsteater i regi av Christian Tomner och med nyskriven musik av Sven-David Sandström. Premiär blir det den 1 september på Stora scenen.

Musiken kommer att spela en central roll i Stadsteaterns uppsättning av Juloratoriet. Sven-David Sandström som är en av landets mest framstående kompositörer har tonsatt ny musik specifikt för föreställningen. Tillsammans med regissören Christian Tomner har han också valt ut övrig musik som bl. a. består av 1930-tals jazz och schlager samt naturligtvis J.S. Bachs klassiska Juloratorium. 16 skådespelare och tre musiker kommer att stå på scenen och den mesta musiken framförs live.

- Det här är första gången jag skriver musik till teater vilket har varit en utmaning. Jag vill att min musik skall fungera som ett lim mellan boken och teaterpjäsen, genom musiken skall man kunna krypa in i romanen och känna igen sig. Publiken kan förvänta sig att kastas mellan glädje och förtvivlan men främst att bli underhållna, säger Sven-David Sandström.

Sven-David Sandström är en centralgestalt i svenskt musikliv. Hans produktion är omfattande, med verk från solostycken till orkestrala och musikdramatiska verk. Han har också arbetat som professor i komposition vid Musikhögskolan i Stockholm. 1999 fick han en professur i komposition i Bloomington, Indiana, USA.

Göran Tunström räknas som en av de viktigaste och mest etablerade svenska författarna av idag. Han föddes i Värmland 1937 och avled år 2000. Han hann tilldelas en rad utmärkelser, bl. a. Svenska Dagbladets litteraturpris 1976, Nordiska rådets litteraturpris 1984 och Augustpriset 1998. Många av hans böcker finns utgivna på flera språk.

Christian Tomner har efter sin utbildning vid Dramatiska Institutet varit verksam som regissör vid en rad svenska teatrar bl. a. Riksteatern, Göteborgs Stadsteater, Dramaten och Helsingborgs Stadsteater. På Stockholms stadsteater har Christian tidigare satt upp Lars Noréns Vilstolen 1991.

JULORATORIET

Jonas Dominique
Anita Agnas
Niklas Brommare