QBD Sweden AB

Julshow "Aladdin och den underbara lampan" på Hamburger Börs

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 13:59 CET

Till jul slår Hamburger Börs upp portarna till en magisk teaterupplevelse hämtad från det mytomspunna Persien. Upptäck magin, äventyret ochstorslagheten i Tusen och en natts pärla: Aladdin och den underbaralampan. Premiär 27 december kl. 19.00.

Historien utspelar sig för länge sedan i ett avlägset magiskt kungarike i främre Orienten, där fyndet av en sällsynt lampa och en mytomspunnen historia får den orädde Aladdin att ge sig av på ett farofyllt äventyr, besegra en ond trollkarl och vinna en prinsessas hand.

Ett rasande roligt äventyr för hela familjen med hjältar, skurkar, sköna prinsessor, magiska lampor, andar och häftig musik.

Manus: Michele L. Vacca

Översättning: Anna Åberg

Regi: Catherine Fallenius

Regiass: Anna Francke

Scenografi och kostym: Linda Larssen

Scen: Hamburger Börs

Produktion: Leo Spauls & Catherine Fallenius

Medverkande: Viktor Åkerblom, Mia Poppe, Özz Nûjen, Sanna Bråding, Kent Malte Malmström, Maria Plahn, Sandra Gustafsson, Joakim Leijon och Stina Eriksson.

Längd: 1 timme 15 minuter

För mer info gå in på www.familjeshow.se

Hamburger Börs fanns redan på 1730-talet, då hette lokalen Neschers källare belägen på Jakobs Västra Kyrkogata 6, dvs nästan på samma ställe där dagens Börsen ligger men nu med adress Jakobsgatan 6. 1811 ändrades namnet till Hamburger Börs. 1892 var Hamburger Börs en etablerad stockholmskrog, men ännu förekom inga artistuppträdanden. Först den 19 oktober 1956 inledde den danska vissångerskan Lulu Ziegler kabaréepoken.

Många av Sveriges största artister har framträtt i lokalen, inte minst under 1960-talet då krogshowen slog igenom i Sverige. Här fanns Owe Thörnqvist, Lill Lindfors, Monica Zetterlund, Anita Lindblom, Git Gay, Bert-Åke Varg, Hep Stars, Povel Ramel och Wenche Myhre m.fl.

Under 2000-talet har Hamburger Börs varit något av en hemmascen för satirshowen Roligt Elakt Aktuellt. Även After Dark, Jerry Williams och Nanne Grönwall tillhör de artister som framträtt i lokalen på senare år.