Mr Appson Sweden AB

Jultider i appvärlden

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2013 22:03 CET

Julen närmar sig med julmat, presenter, familj och släkt samt det varma ljuset från mobiltelefonernas skärmar.

Alla har sitt stora fokus på att sammanfatta och avsluta sitt år. Barnen gör sitt bästa för att sudda ut alla små hyss som de gjort tidigare under året och alla de vuxna försöker minnas allt som de gjort. Allt för att vi skall kunna känna oss duktiga och snälla för årets sista dagar, samtidigt som vi skall kunna börja på ett nytt blad sen.

- Vill man sammanfatta året från Mr Appsons håll, så går det lätt att bara konstatera: Mer, fler, större och ökningar.

De intressanta förändringarna som vi kan notera i december, är att andelen kvinnor som söker efter appar ökat till över 60% vilket lämnar männen på en andel av strax under 40%. Jultiderna återspeglar sig tydligt så sökningen på matlagningsappar gått upp med över 10% samt att sökandet i kategorin för e-böcker ökar. Annars så söker man efter fortfarande mest efter de redan stora och etablerade apparna.

Julhandeln märks också av gentemot föregående period, genom att man använder sig sin mobila enhet för att söka betydligt oftare - vilket kan spegla att man letar efter appar när man är ute eller vid spontana tillfällen då man plötsligt fått lite extra tid, istället för att man satt sig ner för att leta.

Man kan även notera en ökning av att folk upptäcker nya appar genom visuella fokusnätverken oftare än via traditionella sociala nätverk. Rent generellt så omfördelades besökarnas väg in till nya appar under månaden, då de som kom via sociala medier minskade med hälften, samtidigt som besökare som refererades via email ökade i motsvarande sammanfattning. Vilket kan bero på att vi under december är ute efter att köpa saker åt andra, och därmed lägger större fokus på nyhetsbrev och emailreklam, än personliga tips via de sociala nätverken.

Spel, film och musik fortsätter dominera sök kategorierna, medan sport, nyheter, matlagning och avancerade spel ligger i botten av topp 10 kategorierna. Åldersgruppen 25-44 prioriterar spel och film, medan 18-34 dominerar tv och musik sökningarna.

Avslutningsvis så kan vi meddela att mobilanvändandet av Mr Appson har, likt surfplatt användandet fördubblats, där iOS användandet ökade markant och ligger nu nästan i paritet med Android segmentet.

Mr Appson är en sökmotor för mobila applikationer. Med en användarvänlig och lekfull design, effektiv sökalgoritm och stark passion för app-världen, underlättar Mr Appson ditt sökande efter mobila applikationer med funktioner som kategori/underkategori-filtrering, val av AppStore, bildsöksfunktion och mycket mer.