AktieTorget

Junebud ingår distributionsavtal med Friendster

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 14:23 CET

Junebud AB (publ) låter meddela att man ingått avtal med Friendster Inc. gällande distribution av företagets webbläsarspel MilMo®. Friendster, med 115 miljoner användare främst i sydostasien, är ett av världens största sociala nätverk och har profilerat sig kraftigt mot onlinespel.

Junebud har nu uppnått en andra viktig milstolpe i distributionen av sitt spel MilMo, då företaget ingått ett avtal med Friendster Inc. gällande distribution på deras sociala nätverk Friendster. Enligt avtalet definieras Junebud som en premium-utvecklare, vilket medför ökad exponering på nätverket. Junebud tillhandahåller sitt spel MilMo, samt bistår med teknisk support. Friendster, med 115 miljoner användare i Sydostasien, tillhandahåller marknadsföringsresurser och tillgång till ett mycket väl utbyggt system för mikrobetalningar, anpassat för den lokala marknaden. Avtalet är baserat på vinstdelning.

Junebuds VD Ola Holmdahl kommenterar,
"Vi är fantastiskt nöjda med att kunna samarbeta med Friendster, som funnits på vår radar länge. Friendster och andra ledande sociala nätverk har varit en del av vår strategi sedan företaget grundades. Med det här avtalet blir MilMo tillgängligt för en enorm publik i Sydostasien, samtidigt som Friendster bidrar med kritiska resurser i fråga om marknadsföring och lokaliserade betalningslösningar. Friendster är en ideal samarbetspartner för Junebud och avtalet är ett unikt landmärke i arbetet med att föra ut MilMo till en internationell massmarknad."

Friendsters Group Chief Executive Officer Ganesh Kumar Bangah kommenterar,
"Friendster fokuserar på att erbjuda en engagerande, personligt underhållande upplevelse och vår spelportal är nyckeln till den upplevelsen. Friendster Games är allt mer popuplärt bland våra användare och vi planerar att fördubbla antalet spel på sajten under de kommande 3 månaderna. Friendster kan erbjuda unika fördelar för content- och spelutvecklare som planerar att expandera sin globala räckvidd och monetisera sin verksamhet i Asien. Vi är stolta över att arbeta med Junebud och bringa deras spel MilMo till Friendsters användare."

Friendster:
Friendster har huvudkontor i Mountain View, Kalifornien. Tjänsten låter användare kontakta varandra, samt dela onlinebaserat innehåll och media med varandra. Friendster har 115 miljoner registrerade användare och över 61 miljoner unika månatliga besökare. Deras site har ungefär 19 miljarder page views per månad, globalt. 90 % av Friendsters trafik kommer från Asien och Friendster har fler unika månatliga besökare i Asien än något annat socialt nätverk.

Junebud:
Junebud är ett spelutvecklingsbolag som är verksamt inom segmentet Free-to-Play (F2P). Junebud utvecklar ett socialt spel, MilMo, utifrån en kombination av F2P och den nya teknologin Web3D. Junebud sysselsätter för närvarande 15 personer, varav 10 heltidsanställda. Genom en medveten strategi att välkomna outsourcing, examensarbetare och praktikanter håller Junebud kostnadsmassan minimal.

Junebud är ett relativt nystartat bolag som bildades 2008, men personerna bakom Junebud har gedigen erfarenhet inom bolagets verksamhetsområde, bland annat som chefdesigner respektive producent på spelutvecklingsföretaget Digital Illusions Creative Entertainment (DICE) samt som programmerare på Massive Entertainments teknologiteam.

MilMo:
MilMo är det spel som Junebud lanserade under början av 2010. Det är ett socialt onlinespel i genren action-äventyr, riktat främst till åldrarna 12 - 18 år. I MilMo används Free-to-Play som affärsmodell och Junebud skapar intäkter genom mikrotransaktioner och freemium-medlemskap.

Ola Holmdahl
VD, Junebud AB (publ)

ola@junebud.com

Läs mer om Junebud på företagets hemsida: www.junebud.com.