Avanza AB

Juni: Fotbolls-EM sänkte privathandeln 21 procent

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2004 08:53 CEST

Den privata börshandeln minskade med 21 procent till 13 500 aktieaffärer per dag under juni, jämfört med den föregående månaden.
- Väntan på halvårsrapporterna och dessutom fotbolls-EM har inneburit det svalaste börsintresset på över ett år. Sedan svenska landslaget lämnade EM har privathandeln dock hämtat sig något. I början på juli väntar vi oss att sommarens rapporter ökar intresset för börsen på längre sikt. Och den nuvarande nivån är fortfarande 24 procent över botten under våren 2003, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Årets privata aktiehandel har haft ett kvartal kraftigt uppåt och ett lika kraftigt nedåt.

- Svängningarna på plus minus 50 procent är idag kraftigare än någonsin. Denna berg- och dalbana måste banker och mäklare lära sig att leva med; i både service och rådgivning. Sedan privatspararna reagerar allt snabbare och mer likt den övriga börsen, kommer svängningarna bara bli större, säger Claes Hemberg.

Att den privata börshandeln också påverkas av stora idrottsevenemang är tydligt.

- Minst var privathandeln den 22 juni, inför matchen Sverige-Danmark. Sedan svenska landslaget lämnat fotbolls-EM så har handeln ökat igen. Liknande effekt såg vi senast under fotbolls-VM 2002, säger Claes Hemberg, informationschef på Avanza.

Claes Hemberg, informationschef Avanza, telefon 070-861 80 47.

Tabeller och statistik finns att hämta på följande länk: