Svenska Baseboll och Softboll Förbundet

Junior-EM Baseboll: Sverige överraskande till match om 5-6:e plats

Pressmeddelande   •   Jul 18, 2013 23:33 CEST

Sveriges juniorlandslag avslutade gruppspelet i Junior-EM med förlust mot Tjeckien, 1-12. Men efter matchen blev det glada besked för svenskarna - trots att man bara vann en match i gruppspelet blir det ändå match om 5-6:e plats på fredagen mot Tyskland. Detta efter att både Ryssland, Belgien och Sverige hamnat på samma poäng med samma poängskillnad...

Förlusten mot Tjeckien var inget att säga om - Sverige var numret för små för det tjeckiska juniorlandlaget som gick obesegrat genom gruppspelet.

Men trots att det bara blev en seger i gruppspelet så blir det ändå match om 5-6:e plats för Sverige. Detta sedan Sverige, Ryssland och Belgien alla hamnat på samma poäng i gruppspelet.

De inbördes mötena slutade enligt följande:

Sverige - Ryssland 11-7, Belgien-Sverige 11-7, Ryssland-Belgien 4-0.

Enligt CEB:s tie-breaker rules räknar man då "team quality balance", dvs differensen i gjorda poäng per inning mot insläppta poäng per inning i mötena lagen emellan.
Där var differensen exakt lika mellan lagen - vilket gjorde att man då fick räkna "earned runs" istället, dvs ta bort de poäng som inte är "earned" (gjorda på defensiva misstag) - och där var decimalerna på Sveriges sida, vilket innebär att det blir match om 5-6:e plats mot Tyskland på fredag istället för ett nervpirrande nedflyttningsspel!

Matematik på hög nivå ger Sverige alltså en plats i matchen om 5-6:e plats på fredag!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svenska Baseboll och Softboll Förbundet (SBSF) bildades 1956, och har i uppgift att utveckla och administrera idrotterna baseboll och softboll i Sverige. SBSFs prioriterade områden är tävling, spelarutveckling, utbildning samt landslagsverksamheten.

SBSF arrangerar seriespel för såväl herrar (baseboll) som damer (softboll). Förbundet har cirka 40 föreningar och 1.000 utövare.
SBSF har ett idrottsgymnasium i Leksand inriktat på spelarutveckling för både pojkar och flickor. Från och med läsåret 2011/2012 kommer idrottsgymnasiet ha status av Riksidrottsgymnasium.
SBSF skickar årligen ut cirka 100 spelare på olika landslagsuppdrag, från seniorlandslagen i baseboll och softboll, juniorlandslag baseboll och softboll, samt U15-landslag baseboll.

Internationellt är SBSF medlem av International Baseball Federation (IBAF), International Softball Federation (ISF), Confederation of European Baseball (CEB) och European Softball Federation (ESF).
SBSF har även samarbete med Major League Baseball (MLB) International och Little League International vad gäller spelarutveckling respektive internationellt tävlingsutbyte.

För mer information, besök vår webbsida www.baseboll-softboll.se.