Triby AB

Juniorernas Drömbyrå!

Pressmeddelande   •   Okt 31, 2012 16:25 CET

Talangscouten Triby har frågat kandidater i sitt nätverk om vilken byrå som skulle vara drömmen att jobba på! Nätverket består av studenter och nyutexade från Berghs, Hyper Island, SU, Beckmans, Forsberg etc. Undersökningen är den första av flera planerade, med fokus på aktuella frågor inom kommunikationsbranschen. Triby kommer titta på vad juniorer har för relation till arbetsmarknaden, dess aktörer och framtiden men också ta reda på hur dessa trender förändras över tid.

Många juniora talanger lockas av byråer utanför Sverige och det kändes därför intressant att se vilka svenska favoritbyråer som gäller just nu bland talangerna. Säger Moa Bernhardsson, Talent Agent på Triby.

Frågan ”Vilka är dina tre drömbyråer i Sverige?” ställdes till Triby’s nätverk bestående av både strateger och kreatörer. Över 150 byråer nämndes varav ett 10-tal byråer lyckades plocka hem en stor del av rösterna. Forsman & Bodenfors lyckades kamma hem flest poäng och landade på första plats. DDB följde tätt efter på en andra plats och Doberman plockade tredje platsen. Byråer som Åkestam Holst, B-Reel och Volontaire placerade sig även högt upp på listan.

Att göra sig attraktiva för ny arbetskraft och att marknadsföra sig som en intressant arbetsgivare är givetvis viktigt, något som många aktörer faktiskt glömmer bort att tänka på. Med ovan frågeställning lyfter vi uppmärksamheten kring detta. Camilla Wänström, grundare till Triby. Vår ambition är att fortsätta ställa dessa frågor till nätverket framöver. Vi ser fram emot att få presentera nya resultat och insikter.

Tio-topp lista drömbyråer i Sverige

1. Forsman & Bodenfors
2. DDB
3. Doberman
4. Åkestam Holst
5. Volontaire
6. B-reel
7. Prime
8. Garbergs
9. Acne
10. Kokokaka

Andra uppstickare på listan är Futerra, Rodolfo, Frankenstein och Good Morning Sunshine.

Triby, som är en del av rekryteringsföretaget och talangagenturen Trib. AB, erbjuder kommunikationsindustrin tillgång till unga och hungriga kreatörer och strateger. Trib. har sedan 2010 fokuserat på att förmedla senior kompetens till byråbranschen och diverse marknadsavdelningar. Leveranser av personer till både fasta tjänster och tidsbegränsade konsultuppdrag. Verksamheten håller också i återkommande utbildningsinsatser och erbjuder karriärrådgivning till enskilda personer.