Socialdemokrater för tro och solidaritet

Juridiskt rätt men moraliskt fel att vägra ta i hand

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 13:10 CET

Idag kommenterar Cecilia Dalman Eek DO Katri Linnas artikel  från igår om handskakningsdomen, båda på Newsmill.

"Att leva i ett öppet samhälle kan inte innebära att vi kräver rätten att kränka och förolämpa varandra. Och det gäller både Muhammedkarikatyrer och handskakningar och alla andra fall där personliga friheter och rättigheter hävdas på andras bekostnad.

Handskakningsdomen handlar om mer än bara religionsfrihet eller bara jämställdhet, och de ska som Katri Linna påpekar i sin inte ställas mot varandra. Men faktum är att den här typen av trosfrågor blir politik. Att inte hälsa på kvinnor och män på samma villkor är ett handlande som strävar mot en segregerad arbetsmarknad. När religionen kräver att kvinnor och män hålls åtskilda blir religionsfriheten ett politiskt verktyg för konservativa krafter. Som troende vänster kan jag inte acceptera detta."

Se även bloggen kristen vänster och Dalman Eeks egen blogg.

Vi är kristna socialdemokrater och radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa. Vi är lite rödare, lite grönare. Läs mer om oss på http://www.broderskap.se.