Electrolux Sverige

Juryn för Electrolux Design Lab 2012 utsedd

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2012 16:24 CEST

En prisbelönt kock, en designchef och en bloggare kommer att bedöma de 10 finalisternas bidrag i finalen av Electrolux Design Lab 2012 i Milano i oktober.

Vinnaren av Electrolux Design Lab 2012 måste imponera på en jury bestående av en stjärnkock, en designchef och en bloggare. Finalen går av stapeln den 25 oktober i Milano. Kocken och restaurangägaren David Oldani, designern och bloggaren Kelly Beall och Electrolux designchef för EMEA Henrik Otto kommer att bedöma finalisterna som presenterar koncept för hemprodukter som ska ge våra sinnen nya upplevelser.

Juryn i Electrolux Design Lab 2012:

Henrik Otto – chefsdesigner EMEA, Electrolux
Otto började på Electrolux 2004 och leder idag ett team bestående av 150 designers på företagets designcenter i Australien, Brasilien, Italien, Singapore, Sverige och USA. Otto fokuserar på företagets designstrategi ”Thoughtful Design”, som baseras på att utveckla och använda konsumentinsikter för alla aspekter av produktdesignen: funktionalitet, användarvänlighet och visuellt uttryck. Electrolux har vunnit en rad priser, bland andra Red Dot Awards och iF Design Awards.
www.electrolux.se

David Oldani – Restaurang D’O, Milano, Italien
David Oldani grundade restaurang D’O år 2003 efter att i ett flertal år ha arbetat med välrenommerade kockar såsom Albert Roux, Alain Ducasse och Pierre Hermé. Restaurang D’O, som ligger i Milano, speglar Oldanis matfilosofi ”cucina pop”: mat som är tillgänglig, fantastisk och svår att imitera. Men Oldanis vision sträcker sig längre än hans mat. ”POP vision” har även applicerats på inredning, tillbehör och verktyg, inspirerade av hans passion för design. David Oldani tilldelades sin första stjärna i guide Michelin år 2004 samt en ”Ambrogino d’Oro” år 2008. Han har varit partner och kund till Electrolux Professional sedan 2011.
www.cucinapop.do/eng

Kelly Beall – Design Crush
Design Crush har varit Kelly Bealls kärleksförklaring till designvärlden sedan 2007. Hon är grafisk designer och kreativ konsult och stöttar gärna nya designtalanger. Att ge dem en röst och sprida deras namn och talang är något av det hon gör bäst. Kelly har varit talare på Altitude Summit de senaste tre åren och har synts på högprofilerade sajter såsom Herman Miller, Etsy och Huffington Post.  När hon inte distraheras av fyndiga designuppfinningar kan man hitta henne i köket, på kvarterskrogen eller lyssnandes på obskyr musik.
www.designcrushblog.com

Om Electrolux Design Lab
Electrolux Design Lab är en årlig global designtävling som bjuder in studenter och nyutexaminerade studenter inom industridesign att tävla om en betald sex månader lång praktik hos Electrolux Global Design Center samt vinstpengar genom att skicka in idéer som utvecklar sinnesupplevelsen av hushållsprodukter.

Briefen för Electrolux Design Lab 2012 är designupplevelsen, och deltagarna utmanas att hämta inspiration från alla delar av den professionella upplevelsen (kockar, arkitekter, inredningsarkitekter, hotellkoncept etc) för att skapa framtidens hushållsmaskiner.

För mer information, kontakta Gabriella Picano, PR Manager Sweden, + 46 (0) 722 309 419 eller gabriella.picano@electrolux.se

www.electroluxdesignlab.com