K2A

K2A förvärvar byggrätter motsvarande cirka 150 bostäder i Växjö

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2017 16:35 CEST

K2A har tecknat avtal om att förvärva cirka 10 000 kvm BTA bostadsbyggrätter, motsvarande cirka 150 lägenheter, i Arenastaden i Växjö. Förvärvet har genomförts genom att K2A förvärvat och tillträtt samtliga aktier i Hemhagen Fastigheter AB den 10 juli 2017. Säljare är Hemhagen Fastighetsutveckling AB. Hemhagen Fastigheter AB har sedan tidigare tecknat avsiktsförklaring med Växjö kommun om framtida markförvärv inom utvecklingsområdet som benämns Arenastaden. Den totala köpeskillingen, för både aktie- och markförvärv, uppgår till cirka 27 Mkr.

Genom förvärvet av byggrätterna och utvecklingen av 150 välplanerade, yteffektiva lägenheter med hög standard utökar K2A sin projektportfölj i Växjö, som med cirka 88 000 invånare är Sveriges 23:e största kommun.

– Växjö är en mycket intressant region med en växande befolkningsmängd, diversifierat näringsliv och ett expansivt universitet. Den är Smålands tillväxtmotor med god infrastruktur och belägen mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Växjö blir en prioriterad marknad för oss och ambitionen är att uppföra fler hyresbostäder och studentbostäder framöver, säger Johan Knaust, VD för K2A.

– Arenastaden är ett särskilt intressant utvecklingsområde med stor potential. Närheten till idrottsanläggningar och väl fungerande handel, service och kommunikationer gör det attraktivt att bo och leva i. När området nu utvecklas och kompletteras med bostäder ser vi goda förutsättningar för att bygga hyresbostäder, avslutar Johan Knaust.

För ytterligare information:

Johan Knaust, VD K2A, 0707-400 450, johan.knaust@k2a.se

Christian Lindberg, Affärsutveckling K2A, 070-723 39 48, christian.lindberg@k2a.se

Denna information är sådan information som K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande klockan 16.35 CEST den 10 juli 2017.

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på långsiktig förvaltning av egenproducerade hyresbostäder för alla typer av boenden. Bolaget utvecklar och erbjuder moderna, funktionella bostäder med effektiv kundnära förvaltning. K2A:s verksamhet är koncentrerad till Stockholm, Mälardalen samt ett antal universitets- och högskoleorter i övriga Sverige. Fastighets- och projektportföljen uppgår till cirka 4 800 bostäder, varav cirka 2 650 studentbostäder, cirka 1 950 hyresbostäder och cirka 165 bostäder i samhällsfastigheter. K2A äger en modern produktionsanläggning för tillverkning av lägenhetsenheter i trä. Produktionsanläggningarna drivs genom dotterbolaget Grännäs Trähus, med husfabriker i Valdemarsvik och Gävle. K2A:s studentbostäder marknadsförs via dotterbolaget Svenska Studenthus. K2A:s preferensaktie (K2A PREF) är listad på First North Premier. Avanza Bank är bolagets Certified Adviser.