Kährs

Kährs trägolv föreskrivna i ett av världens grönaste områden

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 10:35 CET

Sedan byggstarten 1995 har runt 200 000 m2 trägolv från småländska Kährs – utvalda bl. a för sina gröna referenser och kvaliteter gällande estetik och funktion - lagts in i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Den tidigare industriella hamnen är i dag en miljömässig förebild och ett av världens mest ekologiskt hållbara stadsdistrikt. När Sjöstaden är fullt utbyggd, år 2018, kommer det finnas 11 500 lägenheter i stadsdelen.

Med läge på sydsidan av Stockholms innerstad, var Hammarby Sjöstad ursprungligen öronmärkt för renovering, som en del av ett bud inför Stockholms värdskap för olympiska sommarspelen 2004.  Även om budet inte gick igenom, fullföljde Stockholms stad - tillsammans med flera byggföretag som exempelvis Skanska, NCC och PEAB och arkitektkontor som Tengbom, White och AIX - planen att skapa världens mest ekologiskt hållbara stadsdel. Idag tar Sjöstaden emot tusentals nationella och internationella besökare årligen och projektet har inspirerat flera andra hållbara stadsutvecklingsinitiativ, från Kanada till Kina. Hammarby Sjöstad är idag hemvist för ca 20 000 boende, ett antal som kommer att stiga till omkring 26 000 vid full utbyggnad. Utöver strikt miljömässiga byggkoder, miljöeffektiva transportlösningar, ENVAC underjordisk sopsortering och gröna tak, så är projektet utformat så att invånarna kan producera upp till 50 % av sin egen energi genom biogas och solenergi − från avloppsvatten, sorterat brännbart avfall och solceller.

Bruce Uhler, Kährs Miljöambassadör, kommenterar "Att få vår produkt föreskriven i ett av världens modernaste och mest miljömässigt genomtänkta byggprojekt, är bevis för att våra kärnvärden, såsom kvalitet, design och miljö, verkligen upplevs och värdesätts av våra kunder”.

Kährs golv baseras på en patenterad lamellparkettsteknik och består av flera skikt. Lamellparkettkonstruktionen gör golvet mer jämnt och stabilt än massiva golv, även när temperatur och luftfuktighet varierar mellan årstiderna. Kährs trägolv är också mer miljöekonomiska än massiva trägolv eftersom man använder snabbväxande träslag som furu till mellanskiktet. På så vis går det inte åt lika mycket långsamt växande ädelträ som för massiva golv. Den limfria Woodloc® fogen möjliggör snabb och smidig installation och eliminerar risken för glipor i golvet under hela dess livslängd.

Utöver Hammarby Sjöstad arbetar Kährs för närvarande med flera hållbara GBC-, LEED- och BREEAM-projekt inom bostäder, hotell, kontor och detaljhandel i Nord- och Sydamerika, Skandinavien, Mellanöstern och övriga Europa.

För mer information om Kährs tankar kring hållbar design, vänligen kontakta Bruce Uhler

på tel. +46 (0) 70 253 04 76 eller e-post bruce.uhler@kahrs.com

Mer information om Hammarby Sjöstad finns på www.hammarbysjostad.se

Redaktörens anmärkning:

2008 skapade Bruce Uhler, Kährs Miljöambassadör,  "Sustainable Design –  Rethinking Tomorrow  and a New Century City”- ett registrerat AIA CES utbildningsprogram för arkitekter. Programmet ger en förståelse för behovet av utveckling av hållbara nya städer såsom Hammarby Sjöstad. Fler än 800 arkitekter i USA och Canada har deltagit i detta program och det finns planer på att erbjuda utbildningen även på internationell nivå.

Kährs golv är lysande exempel på moderna idéer som speglar gammal kunskap. Med över 150 år i branschen är vi en av de ledande och äldsta trägolvstillverkarna i Europa. Vi är också en av de mest innovativa med en historia som präglas av en rad genombrott inom trägolvsteknologi. Våra golv är gjorda med kärlek till trä och designade med såväl skönhet som funktion i åtanke.

Kährs grundades 1857 i den lilla staden Nybro i Småland. Och det är här vi fortfarande har vårt hjärta, vår största produktionsanläggning och vårt huvudkontor.

Vi samarbetar med lokala, nationella och globala organisationer för att främja hållbart skogsbruk runt om i världen.

Kährs har cirka 850 medarbetare och är aktiva på över 50 marknader i världen. 2010/2011 omsatte företaget 150 miljoner Euro.

För mer information vänligen besök oss på www.kahrs.com