Köttfri måndag

Kända miljödebattörer kräver köttfri Nobelmiddag

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2012 11:41 CEST

I dag kräver 4 kända miljödebattörer att Nobelmiddagen serveras köttfri, i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Författarna Inger Edelfeldt och Mian Lodalen, operasångaren Rickard Söderberg och Jonas Paulsson från Köttfri måndag skriver att en köttfri Nobelmiddag behövs för att övertyga världens invånare om vikten av att minska köttkonsumtionen.

Nobeldagen 2012 infaller på den köttfria måndagen 10 december och därmed bör Nobelmiddagen också vara köttfri, enligt miljödebattörerna.

- Uppmaningarna från FN, forskare och miljöorganisationer är entydiga. Vi måste minska vår konsumtion av köttprodukter för att undvika de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna. Trenden med köttfria dagar sprider sig i världen. Nu när till och med det globala klädföretaget Puma har infört köttfri måndag, så borde rimligen också Nobelpristagarna tända på idén, säger Jonas Paulsson.

Den globala köttfri måndag-rörelsen, som finns i Amerika, Europa och Asien, har fått stor draghjälp av Rajendra K. Pachauri, som tog emot Nobelpriset 2007 i egenskap av ordförande i FN:s klimatpanel. Pachauri uppmanar världens alla invånare att avstå från biffen en dag i veckan, för att sedan successivt minska köttätandet.

- De miljömässiga fördelarna med en vegetarisk kost har bland annat utförligt beskrivits av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, som har beräknat utsläpp från boskap samt produktion och distribution av olika djurprodukter, säger Pachauri.

Pachauri stödjer förslaget om en köttfri Nobelmiddag under förutsättning att Nobelpristagarna uttrycker en önskan om det.

- Jag tycker att det bör serveras  vegetarisk mat på Nobelmiddagen endast om de berörda personerna uttryckt en önskan om  det. Jag vill inte tvinga på någon mina värderingar. Men symboliskt skulle det vara betydelsefullt om Nobelpristagarna önskade sig vegetarisk mat, säger Pachauri.

I FN:s nya miljörapport Global Environment Outlook 2012 framgår att tre fjärdedelar av all mänsklig markanvändning används till kött- och mjölkproduktion och att animalieproduktionen i dag står för 18-25 procent av världens utsläpp av växthusgaser, vilket är mer än den globala transportsektorn. Miljörapporten bedöms som viktig av FN:s generalsekreterare BAN Ki-moon som i förordet skriver att det är den mest omfattande, opartiska och djupgående utvärderingen av sitt slag.

FN-rapporten förespråkar ändrade konsumtionsmönster i kombination med ett effektivare jordbruk. Mängden spannmål som ges till boskap i USA är mer än sju gånger större än den mängd som konsumeras direkt av befolkningen. Ineffektiv matproduktion höjer de globala matpriserna vilket leder till att fler hungrar.

- Samtidigt som Nobeldagen firas i Blå Hallen med ett överflöd av mat och dryck går 925 miljoner människor till sängs hungriga. FN:s miljöprogram UNEP skriver att det krävs ett globalt skifte mot en vegetarisk diet för att rädda världen från hunger och negativa klimatförändringar. Det är synnerligen viktigt med en köttfri Nobelmiddag eftersom hela världen iakttar vad Nobelpristagarna äter, säger Jonas Paulsson.

Länk till debattartikel:

Global Environment Outlook 2012

Info@kottfrimandag.se, Jonas Paulsson, 073-558 26 13
www.kottfrimandag.se

För mer information om den globala rörelsen för köttfria måndagar, se:
www.meatlessmonday.com
www.meatfreemondays.com