Phone House

Kända spel till mobilen - säljs och installeras på nytt sätt i butiken

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2003 16:49 CET

I november lanserade The Phone House ett helt nytt sätt att köpa spel till mobilen. Det är leverantören Middleware som står för innehållet och spelen säljs direkt i butik - garanterad leverans till mobilen från 49 kronor.

Middleware satsar på spel som redan är kända för PC eller andra spelkonsoler och gör sedan om dem till att passa i mobiltelefonen. I utbudet kan man hitta spel som XIII, Splinter Cell, Charlies Angels Road Cyclone, Siberian Strike, Rayman 3 mfl. Flera butiker har demoställ i vilka man kan sekvenser från spelen.

-Kvaliteten på spelen var avgörande för att vi skulle ta in produkten, säger Daniel Lindholm, marknadsdirektör på The Phone House.

Spelen är lagrade i en central databas och skickas via IR direkt till telefonen i butik, vilket är en effektiv ny säljkanal utan krav på lagerhållning. Kunden kan ta upp spelet och se om det fungerar och sedan betala. På så sätt är kunden alltid garanterad att spelet fungerar i mobilen innan han eller hon betalar för det.

En kommersiell test som genomfördes under sommaren visade att spelen väcker stort intresse och säljer bra, även utan marknadsföringsåtgärder. Det finns stor potential för innehållstjänster till mobiltelefoner i takt med att telefonernas skärmar utvecklas.

-Vi är glada att kunna hjälpa The Phone House att utöka sitt sortiment med mobila innehållstjänster. Våra analyser visar att kunderna föredrar att köpa spel och andra tjänster direkt i butik. Ett köp hos The Phone House möjliggör säker leverans och professionell rådgivning, säger Stefan Bengtsson, en av grundarna till Middleware.

Spelen kommer att säljas i nästan alla The Phone House butiker och framförallt i galleria- och citylägen.

Läs mer om våra produkter på www.phonehouse.se Där finns även bilder att ladda ned.

För mer information kontakta:

Daniel Lindholm, Marknadsdirektör
daniel.lindholm@phonehouse.se

Stefan Bengtsson, VD
08-785 05 95, 0033-625100446
s.bengtsson@middlewareass.com

The Phone House (tidigare hette vi GEAB The Phone House) är idag Sveriges största oberoende återförsäljarkedja inom mobiltelefoner och står för cirka 10 procent av den svenska marknaden. Vi är ett miljöcertifierat företag enligt ISO 14001 normen och har 220 anställda och 56 butiker i Sverige. Våra ägare är The Carphone Warehouse, Europas största affärskedja inom telefoni och noterat på Londonbörsen. I Europa går de drygt 1 200 butikerna under namnet "The Phone House".

Middleware Associates erbjuder butikskedjor och content providers en ny intäktskälla genom en marknadsledande helhetslösning för försäljning och installation av mobila innehållstjänster direkt i butik. Middleware är ett engelskt företag med försäljning i Sverige och Frankrike, och räknar med att finnas i minst 10 länder 2004.

Installationsmodulen från Middleware består av ett IR-öga för installation av spelen gentemot telefonen och en handscanner för att snabbt kunna identifiera spelet i den centrala databasen. Spelen är för närvarande på mellan 40-120k, vilket gör att installation går på några
sekunder. Säljaren har på sin bildskärm ett mycket enkelt användargränssnitt som förklarar bland annat var IR-porten finns på telefonen och hur man kontrollerar och frigör minne. Säljgränssnittet finns fn på engelska, franska och svenska.

Middlewares Content management modul består av en central databas som uppdateras allteftersom nya spel och tjänster kommer ut på marknaden.
Middleware samarbetar idag med några av Europas bästa speltillhandahållare som tex Gamloft, Mforma och Synergenix. Genom marknadsföringsmodulen erbjuds dessa företag en unik exponering av sina spel.