Habbo

Kärleken spirar bland svenska ungdomar på nätet

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2010 10:01 CET

Stockholm, den 10 februari 2010 - Alla hjärtans dag, kärlekens egen högtidsdag, är snart här. Habbo, en av Sveriges ledande ungdomscommunities, har undersökt hur det är att vara ung och kär på nätet. Mer än en tredjedel (35 %) av de nästan 9000 medlemmar som deltog i undersökningen hade någon gång gått på dejt med en person de först lärt känna på nätet. Nära hälften (47 %) tyckte det var för pirrigt att gå fram till personen de tycker om i verkligheten och i stället tagit kontakt via internet.

För att ta del av undersökningen i sin helhet vänligen se kontaktinformation nedan.

Alla hjärtans dag på Habbo

Orädda men försiktiga

Ungdomar är inte särskilt rädda för att ta kontakt med andra på nätet. En klar majoritet, 79 % av ungdomarna i undersökningen, tycker inte det spelar någon roll om man känner personen man chattar med i verkligheten. Lika många (75 %) tycker dessutom att det är lättare att flörta med personer de inte känner online. Inte heller det omvända förhållanden skrämmer ungdomarna, hälften (48 %) av de svarande i undersökningen uppgav att de inte skulle sluta prata med en person som började flörta med dem. Men för den sakens skull är ungdomarna inte oförsiktiga på nätet. 65 % månar om sin säkerhet när de konverserar med andra person på internet, även om knappt en femtedel (18 %) medger att det hänt att de uppgett information de inte borde ha delat med sig av.

Otrohet inte högt i kurs

Otrohet på nätet står inte högt i kurs hos svenska ungdomar. På frågan om ungdomarna haft flera förhållanden på nätet samtidigt svarar två tredjedelar (64%) blankt nej. Ungefär lika många (63%) svarar blankt nej på frågan att de skulle vara mer otrogna på nätet än i verkligheten.

“Matchmaking” populärt

Att para ihop sina vänner på nätet verkar vara populärt bland ungdomar, 41 % har någon gång presenterat vänner för varandra.

Profilbilden inte allt

Att kontakta någon för att man tycker om deras profilbild händer (34 %) men lika många svarar nej på frågan på grund av att de bara blir kompisar med personer online som de redan känner i verkligheten. Eller så har tillfället helt enkelt inte infunnits men de inte utesluter det i framtiden.

Habbo ägs och drivs av finska bolaget Sulake - se nedan för kort engelsk beskrivning av företaget.

Sulake is a social entertainment company focused on online social places and games. Our goal is to inspire playful interaction and self-expression in people by creating easy to use social online services. Currently these services include social game and online community Habbo Hotel.