Malmö SymfoniOrkester, MSO

Kärleken till musiken och tekniken

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 17:17 CET

Konsertkänsla när du lyssnar på musik hemma! Det är målet för världens främsta aktörer i ljudbranschen. Malmö SymfoniOrkester möter Engström & Engström och Audionord 10 och 11 november i Malmö Konserthus. Musiktidskriften OPUS medverkar som länk mellan dessa två världar i ett spännande möte där gediget hantverk och hög precision är gemensamma ingredienser. Vi reflekterar över begrepp som framförande (live), återgivning (hemma) och akustikens betydelse, vi diskuterar och analyserar, vi lyssnar på handbyggda italienska stråkinstrument och på en musikanläggning bestående av den kritikerrosade svenskbyggda förstärkaren The Lars, kablar från Nordost och högtalarna Amati Anniversario från italienska Sonus Faber med akustikförbättring av SMT AB. Det blir ett späckat 2-dagarsprogram för musikälskare med bl a demonstrationer av förstärkare, högtalare och kablar, paneldebatt, musik live med MSO-musiker och konserter med MSO under ledning av chefdirigent Vassily Sinaisky med programvärlden Niklas Törnlund (onsdagskonserten) och rysk-israeliske pianisten Boris Giltburg (torsdagskonserten). Under HiFi-dagarna står kärleken till musiken och tekniken i fokus.

PROGRAM

HiFi-dagar i Malmö Konserthus, Faxefoajén på tredje våningen

Onsdag 10 november

17.00 Öppning & mingel