Roos & Tegnér AB

Kärleken till Skåne i en ny bok

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2013 13:38 CEST

2006 gav Roos & Tegnér ut boken ”Min plats i Skåne”, som blev stor succé bland läsare och kritiker. Nu är uppföljaren här, med nya intressanta människor och platser i detta spännande och mångskiftande landskap. De medverkande kommer från en rad varierande områden: idrott, politik, näringsliv, musik, litteratur, media, religion med mera.

Var och en berättar sin historia, förknippad med den plats i Skåne han eller hon har valt som sin. Här finns till exempel Lisa Nordéns berättelse om träningsåren i Åhus. Johan Westers anekdoter från AF-Borgen i Lund. Jill Johnssons längtan till våren och majbrasan i Skälderviken. Tina Nordströms vandring i Ramlösa Brunnspark. Siw Malmkvists minnen från barndomens somrar i Borstahusen. Mikael Wiehes funderingar från stamstället mitt i Malmös hjärta. Gudrun Schymans promenader längs stränderna på Österlen. Robert Prytz historier från Höllviken. Susanna Alakoskis tankar från Ystad. Och mycket mer. Boken inleds med Björn Ranelids finstämda kärleksförklaring till Skåne.

De vackra bilderna som ackompanjerar varje berättelse är tagna av Anders Roos.

Exempel på personer och platser i boken

Person
Hardeberga & Flyinge
Kalle Lind
Eslöv
Här kan du bläddra i några valda kapitel i boken.

Här finns mer pressmaterial. Vi har mer redaktionellt material, både texter och bilder. Hör av er till Anders Roos om ni har önskemål; anders@roostegner.se

"Min plats i Skåne från 2006 var den första bok vi gav ut och den blev startskottet till förlagets fortsatta verksamhet. Under de dryga sex år som passerat har vi fått många förfrågningar om en uppföljare och nu är den äntligen här – fylld av nya spännande människor och platser."
Michael Tegnér & Anders Roos

Om förlaget:
Roos & Tegnér är bokförlaget som satsar på högklassig facklitteratur och kvalitativ skönlitteratur med humor och underhållning som nyckelord. Besök oss gärna på www.roostegner.se