Kärleksakuten

Kärleksakuten nominerade till Kunskapspriset 2010

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 10:54 CEST

Kunskapspriset instiftades av NE Nationalencyklopedin AB 2002 och delas årligen ut till dem som på ett nyskapande, lustfyllt och framgångsrikt sätt förmedlar kunskap till andra. Pristagarna skall vara goda förebilder och våga tänka i nya banor. Sexualupplysningsverksamheten Kärleksakuten som drivs ideellt av läkarstudenter är en de organisationer som nominerats till att motta det hedersvärda priset som delas ut på Kunskapsgalan den 25 oktober.

-          Vi gör detta för att vi är övertygande om att det behövs ett komplement till den sex- och samlevnadsundervisning som finns i skolorna idag. Rapporter har de senaste åren visat att metoderna för att främja ungas sexuella hälsa brister och att takten av aborter och klamydiafallen ökar, säger Denise Guggenheimer som läser femte terminen på läkarlinjen i Umeå och är pr-ansvarig på Kärleksakuten. Men vi gör det också för vår egen del. På läkarprogrammet finns det inte särskilt stort utrymme för övning i att prata om sexualitet på ett självklart och naturligt sätt. Det hoppas vi få lära oss genom Kärleksakuten, så att vi som framtida läkare kan ta upp den frågan med våra patienter på ett bra sätt.

Kärleksakuten finns där det bedrivs läkarutbildning idag det vill säga i Linköping, Stockholm, Malmö/Lund, Uppsala, Göteborg och Umeå. 2009 utbildade Kärleksakuten cirka 3 000 ungdomar i sexualupplysning och genomförde 140 uttryckningar. Samtliga läkarstudenter har även genomgått en grundläggande utbildningsvecka och vidareutbildar sig fortlöpande vid Kärleksakutens Nationella Möten som hålls tre gånger varje år.

Den 25 oktober på Kunskapsgalan i Stockholm tillkännages vilka som får ta emot 250 000 kr ur Kronprinsessan Victorias hand.

För mer information om Kärleksakuten, gå in på www.karleksakuten.se eller kontakta:

Denise Guggenheimer, läkarstuderande och pr-ansvarig Kärleksakuten

Telefon: 073-348 42 07 E-post: pr@karleksakuten.se

Mer information om Kunskapspriset 2010 finns på www.kunskapspriset.se

Kärleksakuten grundades 1999 och består idag av drygt 200 läkarstudenter som utbildats i sexualupplysning för att arbeta med ungdomar i och utanför skolan. Arbetet sker ideellt och görs på fritiden utanför medicinstudierna.  Genom så kallade uttryckningar (undervisningstillfällen) utbildar läkarstudenterna ungdomar kring ämnen som STI (sexuellt överförbara infektioner) /HIV, relationer, synen på sexualitet, kroppsideal, värderingar, jämställdhet och självbild. Kärleksakuten finns där det bedrivs läkarutbildning idag det vill säga i Linköping, Stockholm, Malmö/Lund, Uppsala, Göteborg och Umeå. 2009 utbildade Kärleksakuten cirka 3 000 ungdomar i sexualupplysning och genomförde 140 uttryckningar.