Kärleksakuten

Kärleksakuten tilldelas Kunskapspriset 2010 - belönas med 250 000 kronor som vinnare i kategorin folkrörelse/organisation

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 10:12 CEST

Kunskapspriset instiftades av NE Nationalencyklopedin AB 2002 och delas årligen ut till dem som på ett nyskapande, lustfyllt och framgångsrikt sätt förmedlar kunskap till andra. Pristagarna skall vara goda förebilder och våga tänka i nya banor. Idag står det klart att sexualupplysningsverksamheten Kärleksakuten som drivs ideellt av läkarstudenter tilldelas Kunskapspriset 2010 för sina insatser och sitt kunskapsspridande.

Kärleksakuten grundades 1999 och består idag av drygt 200 läkarstudenter som utbildats i sexualupplysning för att arbeta med ungdomar i och utanför skolan. Arbetet sker ideellt och görs på fritiden utanför medicinstudierna.  Genom så kallade uttryckningar (undervisningstillfällen) utbildar läkarstudenterna ungdomar kring ämnen som STI (sexuellt överförbara infektioner) /HIV, relationer, synen på sexualitet, kroppsideal, värderingar, jämställdhet och självbild.

Juryns motivering:
för att dessa unga läkarstudenter sprider kunskaper till ungdomar i åldern 13–19 år om kärlek, känslor och sexualitet. Med innovativa metoder lyckas Kärleksakuten påverka ungdomarnas syn på viktiga frågor som relationer, sexualitet, porr, kroppsideal, värderingar, jämställdhet och självbild.

Kärleksakuten kommer att ta emot prissumman om 250 000 kronor ur H.K.H. Kronprinsessan Victorias hand på den stora Kunskapsgalan den 25 oktober i Blå hallen i Stockholm. Prisutdelningen föregås av en spännande mötesdag, Kunskapens dag, på temat kunskapsspridning. Den äger rum på Kulturhuset i Stockholm. Se mer information nedan och på www.kunskapspriset.se

För mer information om Kärleksakuten, gå in på www.karleksakuten.se eller kontakta:

Hanna Gustafsson, Nationell ordförande Kärleksakuten, mobil: 070-446 87 27, ordforande@karleksakuten.se
Denise Guggenheimer, pr-ansvarig Kärleksakuten, mobil: 073-348 42 07,                            pr@karleksakuten.se

Uppsala: Katja Adolphson 073-787 70 75 eller Anna Krisström 076-580 48 90, uppsala@karleksakuten.se
Stockholm: Sandra Mircovic 076-261 12 00 eller Nathalie Griin 073-717 08 01, stockholm@karleksakuten.se
Linköping: Kristin Olsson 073-367 69 33,                                                                 linkoping@karleksakuten.se
Göteborg: Helena Sundqvist 073-091 95 95,                                           goteborg@karleksakuten.se
Lund/Malmö: Oskar Sporre 073-613 77 30, Henrik Klasson 070-305 65 03,         lund@karleksakuten.se

Arne Ekman, juryns ordförande, chefredaktör för NE: 070-326 18 31, 040-665 47 75, arne.ekman@ne.se
Christina Appelgren, informationschef vid NE: 070-200 36 10, 040-665 47 23,   christina.appelgren@ne.se

Mer information om Kunskapspriset 2010 finns på www.kunskapspriset.se

Kunskapsprisets jury 2010:
Anna Carrfors Bråkenhielm, Madelene Sandström, VD för KK-stiftelsen, Leif Edvinsson, Adjungerad professor vid Lunds universitet, VD för Universal Networking Intellectual Capital, Leif Lindmark, professor, tidigare rektor för Handelshögskolan i Stockholm, Lena Olsson, chef för Lärum, Stockholms universitet, Jan-Eric Sundgren, Senior Vice President vid Volvo, Carl-Henric Svanberg, ordförande, BP, Lena Treschow Torell, professor, preses i Kungl. Ingenjörsvetenskap, Bengt Westerberg, styrelseordförande för Svenska Institutet och Svenska röda korset, Arne Ekmans, chefredaktör för NE.