Stockholms Stadsteater AB

Kärleksterapi på Klara Soppteater!

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 10:30 CET

Alla faller pladask för Peder. Maud har hittat kärleken 128 gånger men aldrig fått den besvarad och Börje ångrar bittert att han lämnade sin fru. I den nyskrivna föreställningen Anonyma singlar hanterar en grupp människor sin kärlekshunger med terapi och sång. Urpremiär 24 november på Klara Soppteater.

Var fann du inspiration till föreställningen?

– I min egen skräck över att bli singel. Jag hatar att vara själv. Sedan finns det så extremt många singlar i Sverige – särskilt i Stockholm – och ändå är fördomarna mot ensamstående så många, säger Katrin Sundberg som står för manus, regi och koreografi.

Katrin Sundberg spelar också Louise, en av singlarna i terapigruppen som valt att vara ensamstående av egen fri vilja. Louise har tröttnat på att bli behandlad som om hon led av en obotlig sjukdom för att det saknas en partner vid hennes sida.

– Jag har kompisar som fått kommentarer som ”Du ser ju bra ut. Varför har inte du träffat någon?

Vad är det för fel på dig?”, säger Katrin Sundberg och fortsätter:

– Jag hoppas att folk kan komma och se föreställningen och känna sig stolta över att vara singel. Man är inte ensam – bara själv.  Och de som har ett förhållande kan få en inblick i hur det är att vara singel.

I Anonyma singlar möter vi kärleksterapeuten Leif som pluggat 80 poäng i relationslära, 60 poäng i parekvationer och 20 poäng i ensamhet. I en källarlokal på Söder tar han emot singlarna  Peder, Maud, Börje och Louise som vill ha svar på sina frågor: När säger det klick? Och hur låter det? Hur finner man kärleken, eller hur lever man lycklig utan den? Terapitimmen kommer att förändra allas liv på ett sätt de aldrig kunnat tänka sig. Och de sanningar som är för svåra att uttrycka i ord kommer fram i sång i stället.

Anonyma singlar är Katrin Sundbergs första egna uppsättning på Stockholms stadsteater. Hon har tidigare regisserat gästföreställningen Är man en Milf nu, eller? som spelades på Klara Soppteater 2009.

– Soppteater är en helt unik teaterupplevelse som inte finns någon annanstans. Det är opretentiöst, mysigt och enkelt och det känns jättekul att vara tillbaka, säger Katrin Sundberg.

Katrin Sundberg är skådespelare, regissör och manusförfattare. Just nu syns hon i humorserien ”Välkommen åter” i TV 4, där hon också varit med och skrivit manus. Katrin Sundberg har satt upp elva produktioner på Mosebacke, regisserat för Melodifestivalen och jobbat med koreografi till Pistvakt. För många är hon känd från barnprogrammet Häxan Surtant som vann TV- priset Kristallen i kategorin årets barnprogram 2009.

ANONYMA SINGLAR

Av Katrin Sundberg

Urpremiär 24 november kl. 12.00 på Klara Soppteater
Manus, regi och koreografi:                          Katrin Sundberg
Scenografi och kostym:                               Sven Haraldsson
Musikarrangemang:                                     Martin Östergren
I rollerna:
Leif:                                                           Ole Forsberg
Maud:                                                        Kajsa Reingardt
Louise:                                                       Katrin Sundberg
Peder:                                                        Albin Flinkas
Börje:                                                         Mats Qviström

Förhandsbilder finns att hämta på www.stadsteatern.stockholm.se/press.

För mer information kontakta:

Emma Ågrahn, tel: 08-506 20 225, 0739-730225
emma.agrahn@stadsteatern.stockholm.se