Kristdemokraterna, KD

Kärnkraftsfrågan måste ställas till folket igen!

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2004 11:21 CEST

Utlys en ny folkomröstning om kärnkraften! Ingen som nu är under 43 år hade rösträtt 1980 då den förra folkomröstningen om kärnkraften ägde rum. Det är därför inte mer än rätt att de som framöver skall leva med – eller utan – kärnkraft får vara med och bestämma.

Det sade Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund vid onsdagens partiledardebatt i riksdagen.

- Det är beklagansvärt att regeringen med stöd av Vänstern och Centerpartiet beslutat lägga ned ännu en fungerande kärnreaktor till priset av många miljarder i direkta kostnader och till stor skada för miljön. Bortfallet kompenseras nämligen med mer import av fossil-eldad el.

- Att ersätta kärnkraften med vindkraft är orealistiskt när man vet att den Barsbäcksreaktor som nu skall stängas kan producera åtta gånger mer el per år än hela den svenska vindkraftsparken.

- Och avvecklingen stannar inte vid kärnkraften. Vi avvecklar sjukhus också. Idag har Sverige 18 000 färre vårdplatser än 1994. Det enda som regeringen och dess stödpartier inte förmår avveckla är arbetslösheten. Trots införande av friår och storsatsningar på Ams-åtgärder är inte regeringens blygsamma mål om 4 procent öppen arbetslöshet i sikte.

- Skall ni följa det socialdemokratiska kvinnoförbundets krav, fortsätter Hägglund. Att ytterligare styra och ställa med familjernas liv, att på politisk väg bestämma hur föräldraförsäkringen ska användas? Troligen kommer socialdemokraterna att försöka mörka den här frågan över valdagen. Ni vet att en stor majoritet är emot alla sådana tankar. Kan statsministern idag ge ett klart besked och skingra mina misstankar?

För mer information:

Sara Malmgren