Active Outfit

Optik från Kahles och Vortex

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 17:16 CEST

Active Outfit presenterar nya kikarsikten och övrig optik från Kahles och Vortex.

Det breda sortimentet av jakt och friluftsutrustning hos Active Outfit fortsätter att växa och utökas nu med kikarsikten och optik från tillverkarna Kahles och Vortex, två varumärken som utgör en intressant kontrast till varandra.

Kahles är världens äldsta tillverkare av kikarsikten som fortfarande har en aktiv produktion. Bolaget grundades redan 1898 och stod bakom innovationer såsom världens första o-ringstätade (vattentäta) kikarsikte och var den första tillverkaren som använde sig av ytbehandling i flera skikt på samtliga linser (s.k. multi-coating). Denna teknik var mycket innovativ för sin tid och gav för första gången en ljustransmission över 90%, vilket var ett nytt världsrekord vid lanseringen 1972.

Samtliga modeller av kikarsiktena i Kahles Helia-serie tillverkas fortfarande i Österrike och är internationellt erkända för sin utmärkta optik, låga vikt och stora synfält.

Mot Kahles tunga historik avtecknar sig den amerikanska tillverkaren Vortex som något av en "rookie". Bolaget bildades så sent som 2004 med ambitionen att skapa ett varumärke som på allvar skulle ta striden med de etablerade europeiska premiumtillverkarna av kikarsikten och optik. För att sätta sig på kartan och kunna ta plats bland dessa anrika varumärken har Vortex valt en intressant (och framgångsrik) strategi.

Den första delen består av att leverera ett stort värde i förhållande till kostnaden och därför är det inte ovanligt att produkter från Vortex är jämförbara med konkurrerande modeller som är många tusenlappar dyrare.

Den andra delen av strategin består i ambitionen att leverera marknadens bästa kundservice. Det gör företaget bl.a. genom att tillhandahålla en av de frikostigaste produktgarantierna på marknaden. Denna oinskränkta livstidsgaranti går ut på att Vortex ersätter eller reparerar trasiga produkter oavsett hur de gått sönder, om det berodde på fabrikationsfel eller handhavande, var produkten köptes eller hur länge den använts.

Active Outfit har tagit in ett komplett sortiment av optik från båda tillverkarna, inklusive nyheterna som lanseras inför jaktsäsongen 2013.

"Vi är stolta över att få in ytterligare två starka varumärken i vår portfölj högkvalitativa jakt- och friluftsprodukter." säger Victor Wennerholm (VD) och fortsätter:

"Kahles och Vortex är två relativt nya varumärken på den svenska marknaden som kommer med ett mycket gott internationellt rykte i bagaget. Vi är övertygade om att svenska konsumenter kommer att uppskatta dessa produkter och att båda tillverkarna kommer att bli mycket populära, inte minst bland alla som är engagerade i den växande trenden runt långhållsskytte."

På Active Outfits blogg finns mer information om de nya produkterna från Kahles och Vortex.

För mer information, kontakta Victor Wennerholm (VD).

Mail: victor@activeoutfit.se
Telefon: 08-515 100 06

Active Outfit är en ehandel med ett brett utbud av de bästa varumärkena inom jakt och friluftsliv, med fokus på ”hårdvara”.

Idén är att tillhandahålla den bästa utrustningen för människor med en aktiv fritid, med fokus på jakt och friluftsliv. Erbjudande innebär också personlig service, snabba leveranser, konkurrenskraftiga priser och god produktkännedom på en lättöverskådlig och informativ plattform.

Active Outfit säljer produkter från varumärken såsom Albecom, Buck Knives, Bushnell, EKA Knivar, Fällkniven, Garmin, Gerber, Hoppe's, Kahles, Icom, Leatherman, Luminox, Maglite, Nor-Lyx, Optimus, Ortovox, Peltor, Profsafe, Sigg, Steiner, Streamlight, Victorinox, Vortex, Wenger med flera.