Tedestrand coaching AB

Kahneman fast i eget tankefel om tankefel

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2013 10:01 CEST

Recension av psykologtidningen om Daniel Kahnemans bok; "Tänka snabbt och långsamt"

Det nobelpristagaren Kahneman skriver om tankefel och komplexitet innebär att han som så många andra ser delar av problemet men inte alls ser lösningen.

Kahneman fortsätter som andra psykologer och forskare att söka lösningen i samtalet, i mer ord utan sammanhang och helhet som skapats först. Detta trots att man strax innan konstaterat att det är komplext. Och världen är full av visuella öveblickar som människan är beroende av för att lösa all komplexitet man löser idag inom många områden. Inte ett enda undantag finns vad jag vet.

Om Kahneman och andra stannade upp och funderade på hur komplexitet måste lösas och alltid har lösts av människan hade man kanske kunnat lämna det villospår som samtalet är och se mönstret som är mycket tydligt.

Präglingen är för stark, så stark att man inte ser lösningen trots att världen är full av bevis på att det krävs en visuell överblick för att lösa komplexitet. Så hur mycket ord än Kahneman och andra producerar om problematiken så blir lösningen mer avlägsen eftersom orden utan visuell överblick gör det mer och mer komplext för den som ska lösa sitt problem.

Så oavsett om man tänker långsamt eller snabbt har människan inte förmågan att sortera och återskapa sönderfallna psyken och annat med enorma informationsmängder utan en visuell överblick som skapats/uppfunntits först, denna visuella överblick måste dessutom vara möjlig att lära ut till den som ska lösa det komplexa problemet.

Välkommen att kontakta mig för mer information.

Anders Tedestrand, psykologisk orienteringstränare