Crowd

Kajsa Bergqvist säljer Artspace på facebook

Pressmeddelande   •   Okt 15, 2010 12:26 CEST

Ny facebook page tillåter facebookanvändare att beställa vinet Artspace direkt från systembolaget e-butik. Bakom beställningstjänsten finns OS medaljören Kajsa Bergqvists vinimportbolag Kajsa Wines.

Beställningstjänsten är en ny marknadsstrategi som bygger på att kapa leden till köp. Artspace finns inte att köpa på hyllan i våra systembolag utan måste beställas hem av den som är intresserad. Beställningsfunktionen är mycket enkel; beställaren behöver endast fylla i namn, telefonnummer, e-mailadress och välja vilket systembolag man önskar hämta ut vinet på. Efter ett par arbetsdagar får beställaren ett SMS från systembolaget att vinet finns att hämta ut.

Vi träffade Kajsa under en workshop på inkubatorn Minc i Malmö och målet för projektet var att komma på ett sätt att få in Artspace på sytembolagets hyllor. Något man lättast gör genom att öka försäljningen av vinet från systembolagets e-butik. JÄTTEKNAPPEN blev vårt mantra och med det menade vi att komma så nära som möjligt att beställa vinet med en knapptryckning. En beställningstjänst på facebook kändes självklart för att nå stor bredd och med beställning på facebook kommer vi direkt till köptillfället utan att lämna facebook. Vi kapade ett par steg i vägen mot köp. Säger Daniel Melkersson och Petter Palander i mun på varandra.

Beställningstjänsten är framtagen av Artspacegruppen bestående av Daniel Melkersson (Crowd), Petter Palander (Ambadoo), Jacob Hansson (Skyforge) och Cecilia Ahlbäck. Ett team av kodare, designers och marknadsförare med specialkompetens på sociala medier.

Kajsa Bergqvist är sen tidigare höjdhopperska på elitnivå, med många medaljer från sin idrottskarriär i bagaget. Kajsa blev genom resorna med idrotten intresserad av gastronomi och tog alla chanser hon fick att prova på olika matkulturer. Detta ledde intresset vidare in på vin. I Sydafrikanska Stellenbosch tog det nya intresset ordentlig fart.

”Jag fick en inblick i vinets förunderliga värld när jag doftande och smakande (och spottande) reste runt bland de vackra gårdarna och pratade men vinodlarna.” - Kajsa Bergqvist

Artspace var det offciella vinet för DN-galen tidigare i år. Vinet upplevs som ett fylligt generöst, mycket fruktigt nyanserat rött vin, med kryddig doft och inslag av björnbär, choklad och fat.

Tänk på att du måste vara över 20 år för att beställa alkoholhaltig drycker.

För mer information

För mer information om samarbetet vänligen kontakta: Daniel Melkersson, grundare och VD Crowd, +46 (0)739-60 61 40, daniel@crowd.se

För mer information om Kajsa Wines vänligen kontakta: Kajsa Bergqvist, kajsa@kajsawines.se

OM CROWD
Crowd är medieföretaget som ser marknadsföring på annorlunda sätt. Vi tacklar mediebruset genom att vara kreativa med hur ett budskap levereras snarare än dess innehåll. Traditionella medier är överlastade med annonser och människor har lärt sig att undvika reklamen, alternativt blir irriterade av den. Vår lösning är inte att öka på mediebudgeten i traditionella mediekanaler – utan att hitta egna vägar.

Mer information om Crowd finns på www.crowd.se