Independent Living Institute Assistanskoll

Kajsa Dovstad, Luf, "Hade Folkpartiet utformat propositionen hade den sett annorlunda ut"

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 13:15 CEST

Kajsa Dovstad, Liberala ungdomsförbundet, tycker att det är märkligt att enbart föreslå hembesök hos assistansanvändare som har anhöriga som assistenter. Oanmälda hembesök som rutin hör inte hemma i vårt samhälle, menar hon. Hon anser även att propositionen om assistansersättning borde lagts separat istället för att bakas in i budgeten.

Genomdrivandet av assistansreformen har historiskt varit en mycket viktig fråga för Folkpartiet, med folkpartisten Bengt Westerberg, dåvarande socialminister, i spetsen. Assistanskoll har intervjuat Kajsa Dovstad, socialpolitisk talesperson i Liberala ungdomsförbundet, Luf, (Folkpartiets ungdomsförbund) för att höra vad de tycker om Alliansens proposition om assistansersättningen.
Hur ser ni i Luf på att Folkpartiet nu står bakom dessa förslag?
- Politik innebär alltid kompromissande, särskilt när man är i regering tillsammans med tre andra partier. Vad jag har förstått så har Folkpartiet drivit just integritetsaspekten av de här förslagen ganska hårt, vilket gjort att vissa av de ursprungliga förslagen ändrats och blivit lite bättre. Så att säga att Folkpariet som enskilt parti står bakom det här förslaget är fel, det är Alliansen som en helhet som gör det, säger Kajsa Dovstad.

Läs hela intervju http://assistanskoll.se/20121026-Kajsa-Dovstad-Liberala-ungdomsforbundet-Hade-Folkpartiet-utformat-propositionen-hade-den-sett-annorlunda-ut.html

Assistanskoll.se är Sveriges ledande webbplats för jämförande konsumentupplysning och bevakning av området personlig assistans