Svenska Cykelförbundet

Kajsa Snihs bästa svensk i MTB-världscup premiären

Pressmeddelande   •   Mar 17, 2012 19:09 CET

”Det var smart gjort att man stängde av stenpartierna” tyckte Kajsa Snihs efter loppet ”annars vet jag inte hur det kunde ha slutat.

Trots sin femteplats var Kajsa Snihs inte helt nöjd. ”Det var okej, men jag fick jobba mig in i loppet. Inledningsvis låg jag tvåa men tappade. Å andra sidan var jag stark på slutet och tog två placeringar” avslutade Kajsa som också menade att vurpan på fredagens träning hade inte hämmat henne på något sätt. ”Jag är glad att jag varit och tävlat här idag. Det har gett mig många viktiga erfarenheter till nästa år VM på denna banan.

Förbundskapten Fredrik Ericsson: Naturligtvis ett finfint resultat som är bra för henne att ha i ryggen framöver och visar att hon grejat övergången till MTB från vinterns satsning på cykelcross galant. Sen är det förstås väldigt roligt att ha en svenska som har häng på pallplaceringar i världscupen, där Kajsa troligen kommer att ställa upp i de flesta loppen i år.

En 45:e plats för Alexandra Engen i världscupspremiären

”Vilken dag! Jag har haft roligt, kämpat, hållit mig på rätt sida gränsen och klarat alla svåra passager geschwint” utropar Alexandra Engen, glad över att vara tillbaka efter sin olycka vurpa.

”Det var en värdefull dag och en väl godkänd insats” tyckte Alexandra Engen efter sin 45:e plats i UCI MTB World Cup premiären i Sydafrika.  Placeringen är inte mycket att tala om. Jag körde så hårt jag kunde. Jag har ju inte kunnat träna hårt den senaste månaden på grund av omständigheterna efter Cypern-vurpan, så det fanns inte mycket färskvara i kroppen idag, men det kommer” förklarar femfaldiga svenska mästarinnan. ”Jag trivs i mitt nya team och jag har med mig en bra känsla härifrån. Nu ser jag fram emot bra träning de kommande veckorna.

Förbundskapten Fredrik Ericsson: Jag tycker att det bara var grymt skönt att Alexandra  var på plats och tävlade med tanke på alla problem med det misstänkta båtbensbrottet på Cypern för en månad sen. 45:a är ju knappast vad hon vill vara på världscuptävlingarna och nu gäller det så klart att påbörja träningen så att hon hittar tillbaka till sin normala nivå till Houffalize om en månad.

Emil Lindgren 22:a i världscupspremiären i Sydafrika

Förbundskapten Fredrik Ericsson: Att Emil skulle göra ett mycket bra lopp i Sydafrika kändes nästan givet med tanke på hans fina körning på Cypern, som t.o.m. visade att han har vittring på en placering blad de 10 bästa, som är viktigt delmål på hans väg mot toppen. En topplacering på världscupen är dock inget man snyter ur näsan hur som helst. 22:a plats är ett av hans bättre världscupresultat och en fin start på säsongen. Han har mindre än 2minuter eller 2% upp till delmålet, vilket är inom felmarginalen för "dagsform", så han är i allra högsta grad med i matchen.

Magnus Darvell 74:a i världscupspremiären i Sydafrika

Förbundskapten Fredrik Ericsson: Magnus Darvell åkte ner med målet att ta en topp 60 som innebär att han får stå bland de 60 första i kommande världscuper (därefter ställer man upp efter världsranking) och är en viktig förutsättning för goda världscupresultat i kommande lopp. Jäkligt trist att han inte lyckas med detta med sin 74:e plats idag. Magnus hade lite tunga ben som i kombination med lite handgemäng i starten gjorde att det blev stolpe ut.

/Bilder/ Finns även på Emil Lindgren och Alexandra Engen