Kakelföreningen

Jay Lindgren, Ordförande Kakelföreningen

Pressrelease, fri för publicering

Kakelkunskap.se – allt om kakel och klinker

Svenskarna har upptäckt vad som går att göra med kakel, klinker och mosaik och försäljningen har ökat med 600 procent de senaste 15 åren. Nu lägger vi kakel och klinker i hallen, källaren, vardagsrummet och till och med i sovrummet, förutom i kök, tvättstuga och badrum. Samtidigt har frågorna ökat och kunderna söker kvalitativa svar. För att möta det behovet lanserar Kakelföreningen nu www.kakelkunskap.se .

Kakelkunskap.se är en gedigen kunskapsbank där man hittar svar på de flesta frågor som rör kakel, klinker och mosaik. Här finns materialfakta, gör-det-själv-anvisningar, frågor och svar, skötselråd med mera. Den som vill fördjupa sig i branschregler eller kakelhistoria blir inte heller besviken. Det finns ingen liknande samlad kunskapsbank om kakel tidigare och sajten fyller ett stort behov.
– Sajten vänder sig lika mycket till privatkonsumenter, byggkonsulter som entreprenörer, förklarar Jay Lindgren, ordförande i Kakelföreningen. Därför är den så fullspäckad med information, men även en rejäl dos inspiration. Bildbanken innehåller i nuläget 320 bilder och byggs kontinuerligt upp med flera.

Fler vågar
Vårt utbredda resande runt om i världen har öppnat våra ögon för kaklets möjligheter. Bland annat så är den så kallade Timell-effekten är en annan förklaring till att allt fler vågar ge sig i kast med att lägga in kakel själva.
– Det är ett på en gång fräscht och tidlöst material som tål de tuffaste påfrestningar, men samtidigt är det en avancerad produkt som krävs det en hel del kunskap om för att det ska bli rätt, menar Jay,
– Det kan till exempel gälla lämpliga underlag, fogning, fuktspärrar och inte minst val är rätt sorts plattor för ändamålet. Som kund tycker jag att man ska förvissa sig om att butiken har den rätta kompetensen om man vill göra ett tryggt köp.

Otålig får hjälp
Nutidens konsumenter är kunskapssökande och otåliga. De vill veta mycket, även om de låter ett proffs utföra arbetet. Och de vill ha svar snabbt, helst på sekunden.
– Kunderna söker på Internet och hittills har det varit svårt att hitta en samlad information på svenska, menar Jay. Med kakelkunskap.se gör vi det enkelt att skaffa sig den kunskap man behöver, när man behöver den.

Komplett instruktionsfilm
Ett annat led i att tillmötesgå kundernas kunskapsbehov är den instruktionsfilm som Kakelföreningen har producerat. Den finns att se på kakelkunskap.se, där den är uppdelad i mindre sektioner för att inte bli för tung att ladda hem.
– I filmerna visar vi steg för steg i 20 olika kortfilmer för både bredband och modem, hur man går till väga när man genomför olika moment i arbetet. Filmerna finns också samlade på en dvd, som går att köpa i våra medlemsbutiker.

Byggkeramikakademin
Byggkeramikakademin är en annan av Kakelföreningens aktiviteter som syftar till att säkra kompetensen bland medlemmarnas personal.
– Vi skickar kontinuerligt vår personal till utbildningar inom Byggkeramikakademien. Akademien är den enda i sitt slag i landet och är en tung utbildning på fem dagar där deltagarna får en rejäl dos kakelkunskap med sig hem. Tillsammans med den erfarenhet våra företag har av kakel och allt som hör till gör det oss väl rustade att svara upp mot kundernas behov av hjälp och rådgivning, avslutar Jay Lindgren på Kakelföreningen.

Kakelföreningen är en sammanslutning av importörer, tillverkare och leverantörer av kakel, tillhörande fäst- och fogprodukter, verktyg och övriga kringliggande produkter. Medlemsföretagen består i dagsläget av 43 stycken av den svenska kakelbranschens största och mest erkända varumärken. Tillsammans har vi en marknadsandel på cirka 80 procent.

Jay Lindgren
Ordförande Kakelföreningen