California Wine Club

Kaliforniens bästa viner hem till dörren

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 08:55 CEST

California Wine Club gör det nu möjligt att beställa Kaliforniska premiumviner på nätet med hemleverans. Den nya e-vinhandeln www.californiawineclub.se fokuserar enbart på viner från Kalifornien där några av världens mest spännande vinregioner finns.

California Wine Club kommer att erbjuda allt från större vinserier till enstaka lådor av speciella viner. Det kommer också att bli möjligt att köpa äldre årgångar som annars är svåra att få tag på i Sverige. Vinerna säljs till privatpersoner men är även tillgängliga för restauranger.

– Lanseringen av California Wine Club sker först i Sverige i oktober men målet är att expandera till fler länder i både Norden och Europa, säger Damien Jackman, VD och grundare av företaget.

Vinhandeln erbjuder viner från flera olika årgångar och distrikt, bland annat från Napa Valley, Sonoma Valley, Alexander Valley, Knights Valley, Carneros, Santa Rita Hills and Santa Barbara. California Wine Club kommer kontinuerligt att lansera nya vingårdar i sortimentet i samarbete med framstående svenska sommelierer. Det första vinsortimentet är framtaget med hjälp av Niclas Tuomela, tidigare chefssommelier för Sturehofgruppen i över tio år.

– Kalifornien har ett mycket stort utbud av kvalitetsviner och förtjänar en egen försäljningskanal i Sverige, säger Niclas Toumela. Genom att California Wine Club engagerar svenska sommelierer i urvalet av viner kommer sortimentet i vinhandeln alltid att vara aktuellt och intressant.

Flera regioner i Kalifornien producerar vin i en internationellt sett hög kvalitet. Kvaliteten märks inte minst på lagringskapaciteten som ofta är extremt god för de bättre röda vinerna. Tack vare mikroklimaten är det också möjligt att tillverka ett flertal olika vinstilar med flera olika typer av druvor. Dessutom är Kalifornien den vinregion i världen som kommit längst med hållbar odling då tre av fyra vingårdar är certifierade enligt Sustainable Winegrowing, många är även helt ekologiska eller biodynamiska.

För mer information kontakta:
Ellika Gyllenswärd, marknadskoordinator och presskontakt
E-post: ellika.gyllensward@californiawineclub.se

Om Damien Jackman:
Damien Jackman arbetade i nio år som bolagsjurist inom Treasury Wine Estates, innan han 2011 blev vinentreprenör och egen konsult. Damien Jackman gör även eget vin under sitt märke The One Hundred.

Om California Wine Club:
California Wine Club drivs av det finska bolaget California Wine Club OY vilket möjliggör distanshandel till Sverige enligt EU-beslutet 2007. För maximal säkerhet används ett 3D-secure betalningssystem och för leveranserna används det nordiska bolaget Bring Express med lång erfarenhet av hemleverans av alkoholhaltiga drycker.

www.californiawineclub.se