Acemob AB

Kalla Kulor Förlag och Acemob reformerar eboken och förlagsbranschen: lanserar SMSboken

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2012 10:34 CET

- Formerna för distribution av eböcker utvecklas och förändras ständigt, förklarar Per-Fredrik Hagermark, VD för mobiltjänstföretaget Acemob. Vi har utvecklat den här tjänsten tillsammans med Kalla Kulor Förlag och tagit fasta på förlagens nytta av att finna nya möjligheter att skapa och tillfredställa läsbehov. SMS-boken kommer måhända inte att ersätta de stora nätbokhandlarnas mobilappar, men är ett mycket kostnadseffektivt sätt för andra aktörer, till exempel förlag att nå sina kunder. De flesta smartphones idag har redan en eboksläsare installerad. Och om inte, finns det en uppsjö av riktigt bra sådana som är gratis att ladda ner.

Via SMS-boken kan förlag och andra snabbt och enkelt nå ut med nya titlar, fördjupningsläsning i samband med tidningsartiklar och mycket annat. Och vår kundtjänst är redan nedringd med aktörer som vill testa tjänsten.

- Det är förstås roligt att fira tioårsjubileum med att lansera en helt ny bokdistributionstjänst på den svenska marknaden, kommenterar Hans-Olov Öberg, VD och grundare för Kalla Kulor Förlag det nya samarbetet. Vi har alltid intresserat oss för nästa nya grej; till exempel hade vi strömmande musik och författarvideos redan på vår första sajt hösten 2001. Många av våra titlar finns redan som eböcker och det kommer inte att bli färre framöver. Därtill ger den här lösningen möjligheter att ge ut ännu smalare litteratur om vi så önskar, utan att drälla med resurserna.

Hur fungerar det?

Busenkelt! I korta drag:  Kunden skickar ett sms till ett kortnummer. Vi skickar då tillbaka ett sms med en länk som kunden klickar på. Länken leder till en mobilsida med en kort instruktion och länk till själva filen. Kunden klickar på denna länk och några sekunder senare finns boken i kundens telefon. Filen öppnas med den eboksläsare kunden föredrar och har i mobilen.

Mer information i webform: www.smsboken.se

För ytterligare kommentarer kontakta

Per-Fredrik Hagermark, +352 691 455 390pfh@acemob.com

Hans-Olov Öberg  +46 70 6300088  hoo@kallakulor.com

Kalla Kulor Förlag som startades 2001 är ett smart och snabbväxande förlag inom Management, Popkultur, och Crime (i Cosy Crime). Förlaget har sedan starten givit ut ett 80-tal titlar, från nyöversatt brittisk punkpoesi till näringslivshistoria.

Acemob AB

Acemob skapar och driver mobila tjänster med syfte att underhålla. Sedan starten 2006 har vi arbetat med mobiloperatörer i USA och Europa såväl som med kreativa nyskapande företag inom olika branscher.