Southside Stories

Kalla Kulor Förlag säljer deckarrättigheter till Norge

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2014 12:29 CEST

Kalla Kulor Förlag har idag kommit överens med det norska uppstickarförlaget Spetakkel A/S om utgivning av två deckartitlar under 2015.

Det rör sig om  "Djävulens tonsteg" och "Någon att lita på" av Hans-Olov Öberg, två romaner som utspelar sig i Västerås under 1970- respektive 1980-talet. Trilogins tredje del, "Kungamördaren" som utspelar sig under 1990-talet, publiceras första gången i Sverige i maj 2015.

- Hans-Olov Öbergs nutidshistoriska deckarserie är välskriven, mycket underhållande och intressant, kommenterar Einar Røhnebæk, förlagschef och grundare av Spetakkel A/S. Jag är övertygad om att den norska krimpubliken kommer att få en ny favorit.

- Vi är jätteglada över att Hans-Olovs sköna deckare nu kommer ut i grannlandet, säger Sofia Ejheden som varit redaktör för de två verken.

"Djävulens tonsteg" utkom första gången i Sverige 2011 och på Pocketförlaget 2012. "Någon att lita på" publicerades första gången 2012 i Sverige och på Pocketförlaget 2013.

För ytterligare information, kontakta:

Kajsa Olofsson, Marknad och PR på Kalla Kulor Förlag kajsa@kallakulor.com

Einar Røhnebæk , grundare av Spetakkel A/S einar.rohnebak@gmail.com

Hans-Olov Öberg är uppvuxen i Skultuna utanför Västerås. 2001 debuterade Hans-Olov som deckar-författare och har sedan dess givit ut ytterligare sju deckare samt ett flertal andra böcker. Vid sidan av författandet är han jazz- och bluesmusiker, förlagschef och entreprenörsrådgivare. Hans-Olov är bosatt på Södermalm i Stockholm med hustru och två vuxna barn.

Kalla Kulor Förlag är ett smart, snabbväxande och oberoende förlag som startades 2001 för att göra världen lite bättre och ha roligt under tiden. Vi ger ut samhällsdebatt, musikbiografier, popkultur, satir samt originell skönlitteratur.