Beriksson

Kallari: krämig ekologisk choklad som är mer rättvis

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2013 09:00 CEST

Ordet Kallari har många betydelser varav en av dem är början. Kichwafolket som bor i Amazonas ser verksamheten som en chans till självförsörjande och ett drägligt liv till de som bor i området. Kichwafolket arbetar nämligen för att säkerställa att befolkningen får sjukvård och utbildning men även för att ha ekonomiska möjligheter att behålla deras land och därmed hindra oljebolagen att köpa upp deras hem och exploatera marken. Kichwa startade sin verksamhet 1997 med 50 familjer men de är idag 850 familjer som arbetar med att framställa Kallaris egna choklad. Kallari är nämligen en av få organisationer som genomför hela processen att skörda kakao till att producera chokladkakor själva. Eftersom de genomför hela processen själva är chokladen mer än fyra gånger mer fair än vad fairtradecertifieringen kräver. Till chokladen använder Kallari den unika och svåråtkomliga Nacionalkakaobönan som är nära släkt med den kakao som Mayaindianerna tillredde. Chokladens smak är intensiv och smakrik, med fruktig och blommig ton och en eftersmak som dröjer sig kvar.

Du finner en lista på återförsäljare som säljer Kallari på : beriksson.net/vara-varumarken/kallari. Kallaris nya chokladkakor med spännande smaker väger 50 gram och kostar cirka 49:00/st

Ladda ned bilder på: dropbox.com/sh/k9vd4oe5c1stgdn/D1RTqZZEC5 läs mer på beriksson.net/vara-varumarken/kallari Du finner även information på kallari.com. Om du undrar något mejla till markus@beriksson.net eller ring mig på tel: +46703883534

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.