Kalle Larsson: Försäkringsangiveriet är godtyckligt och kränkande

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 12:31 CET

Försäkringskassan tar emot allt fler anonyma tips från privatpersoner som vill anmäla någon som de tror fuskar med bidrag. Antalet tips ökade med 3 000 under förra året. Men endast 2-5 procent av de nästan 7 000 anonyma tips som kommer in leder till polisanmälan. Kalle Larsson, riksdagsledamot för vänsterpartiet, är orolig.

- Vi har varnat länge för det samhällsklimat av misstänkliggörande och kontroll som riskerar att breda ut sig i spåren av den uppiskade fuskdebatten, säger han.

- Att så få av de tips som kommer in håller för polisutredning är ett tecken på den bristande rättssäkerhet som tillåts råda. Fuskdebatten används av regeringen för att dölja de försämringar man tänker göra i socialförsäkringarna. Det är samma retorik som att den som är arbetslös eller sjukskriven påstås leva på "bidrag", och därmed underförstått parasiterar på dem som arbetar. Detta används av regeringen för att legitimera sänkta ersättningar och hårdare tag mot sjuka och arbetslösa.

- Vi vänder oss kraftfullt mot detta. Det är klart att det aldrig är ok att fuska. Men vi vill inte ha ett kontrollsamhälle där människors angivande av sina grannar, på helt godtyckliga grunder får ligga till grund för de insatser som Försäkringskassan och regeringens genomför, säger Kalle Larsson.