Kalle Larsson: Ska Sverige försvara asylrätten?

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 12:07 CET

I dag behandlar EU-nämnden ännu ett angrepp på asylrätten. Nu är det dags för regeringspartierna att bekänna färg. Ska Sverige försvara asylrätten eller medverka till att den avskaffas? Det frågar riksdagsledamoten Kalle Larsson i en debattartikel i Svenska Dagbladet idag.

I dag behandlar EU-nämnden ännu ett angrepp på asylrätten. Tyvärr tyder allt på att regeringen inte kommer att resa några avgörande invändningar mot den hårdnande politiken. Det gäller "Frontex" - ett samarbete för att övervaka och patrullera EU:s yttre gränser och förhindra att personer passerar. Detta sker bland annat genom bordning av båtar med vad man kallar "illegala invandrare" på väg från Afrika till EU.

Ett syfte påstås vara att rädda liv till sjöss: man beräknar att cirka 7.000 personer drunknat under överresan från Afrika till Kanarieöarna 2006. Ett annat skäl är att avskräcka människor från att försöka lämna Afrika. Men ett bättre sätt att rädda liv till sjöss vore att avskaffa visumtvång och tranportörsansvar som gör det omöjligt att fly till Europa utan hjälp av skrupelfria flyktingsmugglare och på livsfarliga fartyg. EU planerar också att inrätta flera regionala kommandocentraler vid EU:s södra yttre sjögränser.

Frontex har skickat en förfrågan till EU:s medlemsstater om man är beredd att ställa fartyg, flygplan, helikoptrar, kameror och dokumentläsare till förfogande. Sverige håller nu på att göra en inventering av vad man kan bidra med. Men borde vi inte fråga oss vilken politik Sverige förväntas medverka till? Migrationsminister Tobias Billström har tidigare talat om att Sverige bör bidra med trupper och polisiära insatser för att stoppa flyktingar och andra invandrare från Afrika. Står det i överensstämmelse med de mänskliga rättigheterna? Detta kan vara en av de sista chanserna för regeringen att på allvar försöka stoppa byggandet av Fästning Europa.

Dags nu för regeringspartierna att bekänna färg; ska Sverige försvara asylrätten eller medverka till att den avskaffas?