Destination Kalmar

Kalmar är redo för triathlonfest!

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2017 16:34 CEST

Totalt ca 4 700 deltagare är redo att tillsammans med publiken skapa en 5 dagar lång triathlonfest i Kalmar! Ironmanveckans startskott går ikväll, då 1 235 deltagare står på startlinjen till Kalmar Mini Tri. På fredag, den 18 augusti, är det sedan dags för barnens egna lopp, Ironkids. På lördag kl 06.55 går starten för Ironman Kalmar, där 2 750 deltagare är anmälda för att simma 3,8 km, cykla 180 km och därefter springa ett marathon.

Mer än 100 000 besökare och åskådare beräknas kanta Kalmars gator under Ironmanveckan och trots en nyligen avslutad Kalmar Stadsfest har Kalmarborna redan laddat om inför ännu en vecka av folkfest

– Kalmarborna och hela regionens invånare har verkligen tagit Ironman till sina hjärtan. För oss innebär tävlingen en vecka av folkfest, språk, inspiration och en fullbelagd stad. Tävlingen betyder väldigt mycket och har verkligen bidragit till att Kalmar har utvecklas både som besöksmål och som sommarstad, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

– Ironman Kalmar är Kalmars flaggskepp gällande idrottsevenemang under året och således även turistekonomiskt. Förra året genererade Ironmanveckan 40,5 mkr i turistekonomisk omsättning. Evenemanget är både profilbärande och folkhälsoinspirerande, vilket är väldigt viktigt i våra tider, tillägger Johan Göransson, projektledare idrottsturism på Destination Kalmar.

Tävlingsledaren Henrik Brovell är mycket nöjd med förberedelserna inför årets tävling och framhåller värdstaden inför årets evenemang.
– Det är en ära för oss inom Ironman att tillsammans med staden få få skapa denna folkfest i Kalmar. Triathlon är idag Sveriges snabbast växande sport och vi är mycket glada över att vara en fortsatt erkänd samlingspunkt för triathleter från 50 olika nationer i världen, säger tävlingsledaren Henrik Brovell. Som Kalmarbo är det såklart också extra kul att se att tävlingen lockar 164 stycken Kalmarbor till startlinjen.

På proffssidan så kommer Kalmar i år att välkomna PRO Herrar. PRO Damer tävlar på Ironman Copenhagen på söndag den 20 augusti och de båda tävlingarna skiftar mellan att vara värd för respektive startfält vartannat år.

I startfältet i år finns många spännande och internationellt välkända profiler däribland:
Karl Johan Danielsson, Sverige
Thiago Vinhal, Brasilien
David Plese, Slovenien
Esben Hovgaard, Danmark
Danil Sapunov, Ukraina
Harry Wiltshire, Storbritannien
Giulio Molinari, Italien
Denis Chevrot, Frankrike
Clemente Alonso-McKernan, Spanien

om de olika loppen och hålltider se här: www.ironman.com/Kalmar

Ackreditering till Ironman Kalmar stänger kl. 23.59 på torsdag och ni är varmt välkomna med er ansökan via denna länk. Varmt välkomna till Kalmar denna veckan och var med om att fortsätta skapa triathlonhistoria i Kalmar!

Mer information:
Frida Grundström, Marketing Manager Sweden, Ironman, tel: 076-2243253

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.